מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


השקה מקומית: שברולט מאליבו

GM נעמדת על הרגליים האחוריות, ומשגרת את שברולט מאליבו החדשה להילחם ביפניות. על כתפיה המשא העצום של שיקום נישת המשפחתיות הגדולות של החברה. יצאנו לירדן השכנה לבדוק מה הכינו לנו שם?
כתב: כתב: קינן כהן צלם: רונן טופלברג,

 

בסרטי הפעולה האמריקנים הקטע הבא כמעט קבוע: גיבור הסרט חבול ופצוע אחרי סדרת מהלומות מיריביו מסתגר באולם האימונים ומתכונן לרגע הנקמה. הוא מרים משקולות, מתאמן על מהלכי קראטה ורץ קילומטרים בשלג ובקור המקפיא. נחשו מה? מצבה של GM בכלל ושל חטיבת הפרטיות בשברולט, לא היה שונה בהרבה בשנים האחרונות. היא נרדמה בשמירה עם קו מכוניות בינוניות, כשהיא מסתמכת על האינרציה שתדחף את הלקוחות לאולמות התצוגה שלה. יריבותיה לעומת זאת, ובעיקר היפניות - טויוטה קאמרי רבת המכר, ניסאן אלטימה והונדה אקורד האמריקנית - סגרו עליה בדו"חות המכירות וסקרי שביעות הרצון.

 

בדיוק מסיבה זו, הצגת מאליבו החדשה היא ללא ספק רגע מפנה מכריע מבחינת הענק מדטרויט. לפי הדיווחים מהיבשת החדשה, בשברולט יש לא מעט חיוכים בתקופה האחרונה. עם מחמאות מעיתונות הרכב האמריקנית וכן עם זכייתה לאחרונה בארה"ב בתואר 'מכונית השנה', השמיים נראים ל-GM נקיים מעננים. אבל כל זה ברמה הגלובלית, איך היא במבחן ישראלי ראשון? על שאלה זו בקשנו לענות במהלך השקת המאליבו לעיתונות הישראלית שנערכה ב…ירדן. למה ירדן? אולי בגלל שמבחינת 'UMI', היבואנית, שברולט סומנה כמותג בו יושקעו מירב המאמצים השיווקיים כאשר המאליבו החדשה זוכה לפוקוס מיוחד.

 

לישראל מגיעה מאליבו החדשה בשתי גרסאות. הראשונה גרסת ציי הרכב שמחירה,147 אלף שקלים, אינו אומר שהיא אינה מצוידת היטב: שש כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות בפן הבטיחותי, מחשב דרך, ניטור לחץ האוויר בצמיגים, בקרת שיוט, מערכת שמע בת שישה רמקולים עם חיבור חיצוני לנגן ואפשרות שליטה מגלגל ההגה, חישוקי סגסוגת נאים (17 אינץ') עליהם צמיגי 225/50 ועוד פינוקים. הגרסה השנייה, המאובזרת עוד יותר, מציעה כיוון חשמלי למושב הנהג, דוושות מתכווננות חשמלית, הנעת המכונית מרחוק באמצעות השלט וכן 16 אלף שקלים לתג המחיר (163 אלף שקלים).

 


ההשקעה בעיצוב ובאיכות ניכרת בהחלט וגם בגרסת ציי רכב, מגיעה המאליבו מאובזרת

עיצוב וסביבת נהג
קשה להתבלבל בשיוך המשפחתי של המאליבו החדשה, החרטום שנראה מצוין בתמונות מתורגם למציאות באופן לא רע בכלל; אגרסיבי, אמריקני ובעיקר מושך מבטים בשל המבנה חסר הפגוש שהוא מציג הגורם לו להיראות כמקשה אחת. משם ממשיך העסק בקווים שריריים וספורטיביים במידה, כמו קו המותניים הגבוה, בתי הגלגלים התפוחים והצמיגים הנדיבים שגרים בהם. אבל ללא ספק עם הרבה פחות דרמה, ועד לזנב שלטעמי רחוק מלעמוד בסטנדרטים של החזית המושקעת.

 

בבחינת תחום המחיה לנהג, מתקבל מושג למה התכוונו שב-GM דיברו על "שנים של פיתוח". המאליבו החדשה אכן נראית ומרגישה רחוקה כל כך ממה שהכרנו במשפחתיות גדולות מארץ הדוד סם עד כה, הן בעיצוב, הן באיכות והן בבחירת החומרים מהם הוא מורכב. לזכות התא יאמר של אף השימוש המופרז בפלסטיק האיכות הכללית משביעת רצון בהחלט, אבל העובדה כי המכונית בבסיסה היא משפחתית אמריקנית, בהחלט ניכרת בפרטים הקטנים. כך למשל אין ידיות אחיזה, סוככי השמש נטולי תאורה ורק חלון הנהג ניתן להורדה בלחיצה אחת (אפילו לא לעליה). תקראו לנו מפונקים אבל אנחנו מצפים למצוא אבזרים אלה במכונית שכזו.

 

איכות הגימור וההרכבה מקבלות ציון עובר, למרות אי אלו מקומות בהם הרווחים לא היו אחידים וכן מספר גימורים חדים ולא נעימים למגע. תאי אחסון בסביבת הנהג מצויים בכמות שבהחלט מניחה את הדעת: כיסים בדלתות, צמד תאים בינוניים בקונסולה המרכזית, תא מרכזי עליון במרכז הדשבורד וכמובן תא כפפות (אם כי קטן באופן לא סביר).
מילה אחרונה בנושא תתייחס לשילוב הגוונים בתא הנוסעים, באחת מהמכוניות בה ישבנו בהשקה, בחירת הגוונים בסביבת הנהג נעו סביב גוונים שונים של אפור ואלו קברו את פוטנציאל העיצוב של סביבת הנהג. ההמלצה החד משמעית היא על שילוב הקרם ודמוי העץ שמשדרגים את מראה התא ומעניקים לו נופך יוקרתי אך לא מצועצע.

 

לשמע בסיס גלגלים של 285 ס"מ (ברף העליון של הקבוצה) הציפיות מהמושב האחורי היו גבוהות. קשה היה שלא לתמוהה לאן נעלמו כל אותם ס"מ. שלא תהיינה אי הבנות, זה לא שחסר מקום פשוט ציפינו ליותר. אצל חברתה לקבוצה, פורד מונדיאו, בעלת בסיס הגלגלים הדומה העסק חש מרווח בהרבה. גם פדחות הגבוהים מביננו עשויות שלא לחבב את הקרבה היתירה של הגג אליהן. המושב עצמו נוח לישיבה, גם כזו ממושכת. זה האמצעי - לראותם בלבד. פתרונות האחסנה מאחור מסתכמים בכיסי דלתות קטנים רשת בגב המושבים הקדמיים ומחזיקי כוסות, נחמד ותו לא.
מלפנים לא נרשמו תלונות, אלא להפך; המושבים הקדמיים בסיוע אפשרויות הכיוון הרבות שלהם יחד עם כיוון הדוושות וההגה, מאפשרים להגיע לתנוחת נהיגה אידיאלית. לא רק עבורי אלא למגוון רחב של נהגים בכל מידות ותצורות הגוף המוכרות לנו.

 

תא המטען "יבלע" עד 428 ליטרים "על הנייר" ובפועל הרשים עם שפע מקום נוסף גם אחרי הטענת שלוש מזוודות. למרות פתח הטענה גבוה וצר יחסית, זהו מחיר זעום ביחס לגודל המרשים.

 


המאליבו מספקת שפע אחיזה ונוחות נסיעה מפתיעה לטובה

מנוע וביצועים
ארבע אפשרויות להנעת מאליבו החדשה מוצעות בארה"ב, הן מתחילות ב-2.4 ליטר מרובע צילינדרים, עבור בצמד מנועי V6 בנפחי 3.5 ו-3.6 ליטר וכן גרסה הייברידית (עם המנוע הקטן). אלינו מגיע מנוע ה-3.5 ליטר, בהספק של 219 כ"ס ו-30 קג"מ. אחד המנועים הוותיקים במדף של היצרן אם כי לאחר שורת רענונים מקיפה. למנוע מחוברת תיבת הילוכים בת ארבע מהירויות, ואם זה נשמע לכם מיושן אז הנה עוד משהו, היא גם אינה מוצעת עם אפשרות לתפעול ידני. למרות שילוב מתמיהה זה בעידן בו למתחרות יש כבר שישה הילוכים ויותר, המאליבו אינה מרגישה כמפגרת מאחורי המקובל בקבוצה. המנוע שופע המומנט והסוסים ותיבת ההילוכים מהירת התגובה מפצים על חסרון גלגלי השיניים.

מאליבו כמו אמריקניות רבות מוגבלת אלקטרונית ל-170 קמ"ש, אבל במחשבה שניה, זה לא אמור או צריך להפריע למי מהרוכשים. אני מזכיר זאת כי להפתעתנו גם כאשר נבלמת התאוצה במהירות הנ"ל, התחושה היא שלמנוע יש שם עוד לא מעט כוח למעלה.

דוושת הבלמים לא מספקת תחושה או נשיכה אבל מביאה את המאסה הלא מבוטל של מאליבו (1,618 ק"ג), לכדי עצירה באופן משכנע (אגב, גם פה צץ חסרונן של ידיות האחיזה לצערם של היושבים עמי).

 

נוחות והתנהגות
במהלך מסע ההשקה בירדן ננהגה מאליבו במגוון כבישים ודרכים, החל מדרך המלך הרחבה לעקבה ועד משהו שרק שלטי המהירות שבצדדיו מעידים כי מדובר בכביש. למעט בטווח מהירויות בינוניות (80 קמ"ש) על כבישים משובשים במיוחד בהם רעש עבודת הבולמים ניכר, הייתה מאליבו בת לוויה שקטה ונינוחה להפליא. שיכוך הרעשים בזכות שמשות כפולות ושפע חומרי דיפון ובידוד, הוכיחו כי בשברולט הביאו לידי מימוש את ההבטחות לעידון. במהירות 100 קמ"ש, שיחה קולחת ומוזיקה חרישית הם כל מה שנשמע בתא הנהג עת מסתובב לו המנוע מעודנות ב-1,800 סל"ד. על כבישים אלה נתגלה כיול המתלים מוצלח ככלל ומפתיע בטיבו ביחס למוכר מעולות היבשת החדשה בפרט. שיבושי אספלט מרושעים גם כאלה שהגיעו בזה אחר זה, לא הפריעו לשקט ולנוכחות בתא הנוסעים.

 

לפרק ההתנהגות הדינמית ניגשתי בדחילו ורחימו, מאליבו ואמריקניות בכלל הן אולי אחת האנטיתזות לכל מה שקשור לנהיגה והנאה. אז נכון שהיא לא תהיה ההמלצה לנהג שדינמיות נמצאת אצלו בעדיפות הראשונה (או השנייה למעשה), אבל היא גם מציגה מטמורפזה אמיתית ביחס למה שהכרנו או חשבנו. ההגה מהיר וקצר יחסית (כ-2.75 סיבובים מנעילה לנעילה), שאפילו מתקשר בדרכו הקלושה, אחיזה מספקת, שמירה על קו פניה וריסון תנודות גוף, כל אלו היו עד לפני זמן לא רב מושגים דמיוניים למכוניות מסוגה. מאליבו לעומת זאת מציעה מכל אלו במידה. אמת מידה? זה לא, אבל התקדמות? בהחלט כן, ובגדול!

 


החרטום האגרסיבי מבטיח שאיש לא יפספס אותה ברחוב

סיכום
שברולט מאליבו מתייצבת בישראל אל מול סוללה נכבדת של מתחרות, חלקן חדשות (מונדיאו, 6) חלקן מחודשות (B4), מוערכות (פאסאט) וותיקות (קאמרי, 407) או על סף החלפה (אקורד ו-C5) וזאת לפני המצטרפות העתידיות בדמות רנו לגונה, אופל ווקטרה ואחרות. לזכותה עומדים שער דולר נמוך שצולל נמוך יותר מאחוזי התמיכה באולמרט, מנוע עוצמתי יותר מהדרישה להתפטרותו ורשימת אבזור ארוכה יותר מהחשדות נגדו. עם גרסת ציי רכב במחיר הנכון, שמאפילה על חברותיה בפינוקים (ועשויה לגרור קרבות חניות היי-טק קשים) וגרסה מפנקת ששומטת את הקרקע מתחת ליריבותיה המאובזרות במחירה, למאליבו תמהיל מוצלח. עם מעט מאוד חסרונות (לפחות בעיני קהל היעד) בתחום הדינמי, ואי אלו נקודות של מהוקצעות גימור והנדסת אנוש לא מושלמת, למאליבו יתרונות לא מבוטלים עבור הלקוח הישראלי. זה המחפש את התמורה הטובה ביותר למחיר, באריזה (מטר לשקל), בתוכן (גאדג'ט לשקל) ובתדמית (סמל לשקל).



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה