מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


מבחן דרכים: קרייזלר סברינג

עם הגב לקיר ועם הפנים לאירופה קרייזלר סברינג החדשה מגיעה אלינו ומצליחה להפתיע. לטובה
כתב: כתב: דני G צלם: איתמר רותם

 

קרייזלר סברינג ואחותה אוונג'ר הן דוגמאות מצוינות למכוניות אמריקניות "כמו אירופיות". הן אינן מכוניות יוקרה, ולפיכך המכוניות שייאלצו להתחרות עמן עממיות יותר אף הן, ואולם בכל הנוגע לסברינג לפחות, נדמה שמצפים לה חיים לא קלים כלל. במרכז הזירה שהאמריקנית נכנסת אליה מחכות יריבות ותיקות שאינן נדרשות להוכיח דבר, ואילו על קרייזלר להוכיח שהיא אינה אמריקנית מהדור הישן, דהיינו זולה למראה, בעלת איכות חומרים והרכבה ירודים, זוללת דלק, רכה ומתנדנדת, ואולי יותר מכול - מיושנת. אז זהו, שהיא לא.

 

 

 

סברינג החדשה אינה דומה לקודמתה בכלום. עיצובה החיצוני עגלגל, מכובד וייחודי, גם אם לא ממש מקרין משהו דינמי או סקסי. הפנסים הקדמיים, וביניהם השבכה הענקית, משתלבים היטב עם מכסה המנוע הייחודי בעל פסי האורך, המייצר זהות משפחתית בקרייזלר. ממד האורך בן 4.85 המטרים אינו בולט במבט מהצד, ואילו מאחור המכונית נראית קטנה יותר אפילו יותר ממידותיה האמיתיות. אגב, בסיס הגלגלים לא גדל מאוד לעומת הדגם הקודם, והוא בן 2.765 מטרים.


עיצוב נאה ונעים לעין מקבל את פני היושבים במכוניתעם זאת, לא הכול מושלם. איכות ההרכבה אינה מצטיינת, וגם הצבע הכחול-ירקרק המאפיין את הכיתוב הדיגיטלי בלוח השעונים ומערכת השמע מזכיר יתר על המידה את המכוניות האמריקניות מהדור הישן, אלו שאמריקה רוצה למחוק מהזיכרון שלנו. אולי היה כדאי להחליפו במשהו מרענן.

מבט אל תא הנוסעים מספר את הסיפור האמיתי. נכון, אפשר למצוא בו פגמים והנדסת אנוש לא ברורה בתכנון, ואולם מדובר באחד מתאי הנוסעים המוצלחים יותר שיצאו מארצו של הדוד סם. שילוב החומרים בכל הנוגע למרקם ולבחירת הצבעים נאה במיוחד. תא הנוסעים נותן הרגשה חמה ונעימה לשהייה ואינו נותן את אותה הרגשה של פלסטיק תעשייתי זול שהתרגלנו לראות במכוניות אמריקניות. גם השימוש בפלסטיק דמוי אלומיניום ודמוי עץ הוא בגבול הסביר ואינו נראה מצועצע מדי. נקודות בונוס מוענקות לשעון הזמן שבמרכז לוח המחוונים, אשר נראה יוקרתי, ולמחמם או מקרר השתייה שבין המושבים הקדמיים. הנדסת האנוש היא דוגמה מעניינת לניסיון של האמריקנים לייצר מכונית "כמו אירופית". מאפיינים כמו מיקום בלם החניה וידית ההילוכים, הכוללת מצב ידני בקונסולה המרכזית, תפעול המגבים הנעשה באמצעות מנוף עצמאי מימין להגה, מתגי בקרת האקלים מבוסס גלגלות והגה הכולל מתגי שליטה למערכת השמע האיכותית (אם כי מקומם מצריך אצבעות ארוכות והיכרות עם חלקו האחורי של ההגה) כל אלה מראים שבקרייזלר מנסים לדבר "אירופית".

תנוחת הנהיגה ומרווח הפנים טובים למדי, ובזכות השילוב עם מושבי העור הרכים (אך הקצרים מדי) הנסיעה נעימה ומפנקת. מאחור המצב טוב אפילו יותר, ורק קו החלונות הגבוה עלול להפריע לאנשים שאינם בעלי קומה.

 

מכוונת לאירופה
את התחושה הנעימה של תא הנוסעים בסברינג מרגישים בכל נסיעה, ארוכה כקצרה. בנהיגה רגועה ומתונה תא הנוסעים מצליח להשאיר את רעשי החוץ בחוץ. נוחות הנסיעה טובה מאוד רוב הזמן, ורק שיבושים קשים וכבישים גליים במיוחד מצליחים להכניע את מתליה של סברינג.


המנוע גמיש, חלק ופעולתו בסל"ד נמוך שקטה. אחיזת כביש מצוינת

המתלים - מלבד יכולתם לספק נוחות נסיעה טובה - מצליחים להעניק אחיזת כביש גבוהה, התנהגות בטוחה ואפילו זוויות גלגול שטוחות יחסית. אה, וכן - אני יודע, אנחנו עדיין מדברים על מכונית אמריקנית. למעשה אפשר לומר שאחיזת הכביש כה גבוהה שצריך לנהוג נהיגה עיוורת כדי למצוא את גבולותיה. את הסיבה לאותו עיוורון צריך לחפש במערכת ההיגוי; זו אינה מעבירה כל מידע, ולפיכך היא גם אינה מדרבנת את הנהג לנהיגה ספורטיבית. ניסיון לדחוף בכל זאת את המכונית לעבר מגבלותיה מגלה כי סברינג היא מכונית צפויה ובטוחה מאוד, אשר מכוילת לתת-היגוי עדין הניתן להמרה יזומה בהתנהגות ניטרלית ואף היגוי יתר קל. אם תגיעו למצב הזה שלא במתכוון (והסיכוי לכך אינו גדול), לסברינג מערכת בקרת יציבות (סטנדרטית) שתתפוס פיקוד ותחזיר את השליטה לידכם.
אף שדוושת הבלם מזכירה מעט את ההגה, כלומר נעדרת כל תחושה והיזון חוזר, את מלאכת הבלימה המכונית עושה היטב, אם כי שימוש מאומץ לאורך זמן בבלמים מביא לדעיכה ביכולת הבלימה.

לסברינג מנוע ה-V6 בנפח 2.7 ליטרים המספק 184 כ"ס ו-26 קג"מ. קרייזלר מתגאה בכך שהמנוע מותאם מראש הן לדלק רגיל והן לתדלוק באתנול E85, אלא שבישראל לא נוכל ליהנות מיתרון זה כל עוד אי-אפשר לתדלק בדלק חלופי ונקי יותר.

הביצועים אינם עוצרי נשימה, אך גמישותו היחסית של המנוע מאפשרת האצות ביניים טובות. תיבת ההילוכים לעומת זאת מוזרה מעט. ראשית, חלוקת יחסי ההעברה תמוהה; שלושת ההילוכים הראשונים קצרים מאוד (ראשון עד 55, שני עד 85, שלישי עד 110 קמ"ש), ואילו השלושה האחרים ארוכים במיוחד (רביעי עד 170 קמ"ש, חמישי ושישי משיגים את המהירות המרבית), וזה אומר שבאזור מאה קמ"ש ההילוך השלישי קצר מדי, ואילו הרביעי ארוך מאוד, והדבר מרפה את שרירי המנוע במהירויות גבוהות ומביא להחלפות הילוכים דחופות במצבי עומס בכביש הררי למשל. שנית, במצבי עומס העברות ההילוכים אינן חלקות דיין. מכל מקום ולמען הסר ספק, פעולת התיבה חלקה ונעימה כמעט בכל מצב אחר. נקודה אחרונה היא שמצב התפקוד הידני דומה למצב "הולד" בתיבה של מאזדה יותר מאשר למצב ידני אמתי, והוא בעיקר מאפשר לנעול את התיבה על ההילוך הנבחר ידנית. גם העברות ההילוכים הידניות (בידית ההילוכים בלבד אין ידיות מאחורי ההגה) מתבצעות בהסטת המוט ימינה ושמאלה (כמו במרצדס - לזכר הימים היפים) ולא מעלה-מטה כמקובל.

 

שורה תחתונה
בקרייזלר הבינו שיש גבול למידת הפטריוטיות של אזרחי המדינה, וכשהמכוניות המיובאות אליה מבחוץ טובות יותר, האמריקנים פשוט מצביעים ברגליים. על אחת כמה וכמה נכון הדבר כשמדובר בשיווק התוצרת שלה בארצות שמעבר לים כדוגמת אירופה. אז אכן נעשו שיעורי הבית, וקרייזלר סברינג של היום רחוקה מאוד מהמכונית שהיא החליפה, מה שנשאר לבדוק הוא כיצד היא תתמודד עם היריבות מאירופה ומיפן בשוק שלנו. סברינג מגיעה ברמת אבזור אחת וכמובן מחיר אחד - 199 אלף שקל מחיר זה מציב אותה ראש בראש מול פולקסוואגן פאסאט, הונדה אקורד (2.4 ליטר), סובארו B4 (עם מנוע 3.0 ליטר), טויוטה קאמרי וגם וולוו S60, שזכתה למחיר חדש עם הגעתה של גרסת בסיס חדשה.

לא בטוח שלסברינג יש מה שנדרש כדי לגבור על יריבותיה ולנגוס נתח גדול ממכירותיהן, אך עם זאת, ההתלבטות בינה ובין המתחרות אינה ברורה עוד מאליה כמו שהייתה בעבר. לקרייזלר יש מכונית טובה, איכותית למדי, יעילה ומתקדמת. בעצם סברינג מוכיחה שהיא טובה עד טובה מאוד כמעט בכל תחום, ומאחר שהפער באמת הצטמצם, היא זכאית להיחשב מתחרה ראויה בקבוצה זו.

 

 

אמריקה של היום



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה