מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


השקה: פיג'ו 308

אותו דבר אבל הרבה יותר. טסנו לצרפת וגלינו כי פיג'ו 308 עולה על ה-307, קודמתה, בכל תחום. הבעיה (של היבואנית), תג מחיר
כתב: כתב: יואל פלרמן צלם: מבחן רגיל תאריך :16/10/07

 

פיג'ו 308 - הרבה מעבר לדגם חדש. 307, שהוצגה ב-2001, סימנה מפנה בדרך שתחילתה ב-1983, עם הצגת 205. פיג'ו הציגה לפני שש שנים את 307, מכונית שהיה לה הגה חשמלי אבל לא היו לה בולמים תוצרת בית, שהציעה עושר לספונים בתוכה, אך עמעמה את החוויה לנוהג בה, ובכלל נראתה באמצע הדרך למיניוואן. 307 הייתה ראשונה בדור החדש של היצרן הצרפתי (ונעזוב את 607); 308 היא ראשונה בסבב החדש - המפנה הושלם.
יהיו שיקוננו על אובדן הדרך, על קו דגמים שלם של יצרן עממי שהציע הנאה ומעורבות בנהיגה שכבר אינו כאן. חלקם של בעלי המניות לא יהיה ביניהם: 307 נמכרה מקודמתה הדגולה להנאה, 306, ב-60% יותר.

 

מה שאומרים, מה שלא
במסיבת העיתונאים בה הוצגה 308 דובר על הארכיטקטורה, תחושת המרחב והתאורה, העיצוב, ביצועי המנועים, הטכנולוגיה והבטיחות. בסוף דובר גם על התכונות הדינמיות, בכל זאת "הרי זאת פיג'ו". 308, כך פיג'ו, בהתייחסה לנוחות ולאחיזת הכביש קובעת "אמת מידה בקבוצתה" - אבל הנהג והנהיגה אינם מוזכרים.

 

308 החדשה, ביותר מפעם אחת, הוצגה כממשיכת דרכה של קודמתה, ולא רק בגלל שהרצפה נשארה זהה (בסיס גלגלים של 260.8 ס"מ ו"עם הרבה שיפורים טכנולוגיים"). עם הצלחה הרי לא מתווכחים - מנסים למקסם אותה. הדרך פשוטה: "308 היא משפחתית ברמת פרימיום אבל במחיר של אמצע הדרך" אמר לי כריסטוף שאטו במוזיאון פיג'ו, ממש ליד WRC 206. אמר והוסיף: "אנחנו לא מכוונים לנהג הדינמי, אבל עדיין הכי מכוילים לכיוון זה מבין היצרנים הגדולים באירופה. כן, אלפא יותר, אבל היא קטנה". ואף מילה על פורד.

והיו דברים שלא נאמרו. עם הצגת 407, ב-2004, סיפרו אנשי פיג'ו כי הנה, הם החליטו לחזור למקורות ההם. לא לחינם צוטט במלואו ובאופן בוטה הגריל של פרארי דווקא. אלא ש-407 לא נעשתה באמת כמו המכוניות ההן, ופיג'ו כעת אפילו לא משתמשת במושגים ההם. אפילו הסלוגן מלמד: 308 מאופיינת ב"יעילות טבעית".

 

המפגש
"עיצוב חתולי יותר מאי-פעם", נקבע בכותרת, והפרופורציות הוזזו לטובת משהו מעט דינמי יותר, פחות מיניוואני. 308 נמוכה מ-307, ארוכה ורחבה ממנה. זה עושה את העבודה, אבל פיג'ו רוצה את המסרים שלה בוטים: פנסי החזית הגדולים מתחרים באורכם עם הכנפיים; פנסי הערפל צמחו בשני מספרים; מכסה המנוע זכה להבלטה עם עיצוב משולש ומוגבה. וזה נמשך הלאה: קווי המרכב חודדו, השמשה האחורית הוגדלה, הקווים עוגלו ופנסי הישבן זכו לממדי שולחן קפה. לפספס? נסו, לא תצליחו. וכדי לגוון אפילו יותר מציעה פיג'ו מרכיבי עיצוב שונים לרמות הגימור, משהו שמרצדס עשתה עם C החדשה. אז הנה, הטרנד הגיע גם לכאן.

בפנים העסק נרגע, יחסית. סביבת הנהג והנוסע בנויה בשיפוע ונעשית צרה יותר כלפי מעלה. האפקט מיידי: מעבר לתוספת בממדים התחושה אוורירית ומרווחת לעילא. אבל 308 מציעה הרבה יותר מזה. איכות החומרים פשוט מעולה, עם דיפון שמן ורך וטקסטורה נעימה לעין ולמגע. בניגוד לרבים אחרים, גם בתחתית - תאי האחסון בדלתות, למשל - הורכב פלסטיק שמן ומסיבי, ולא משהו קמצני, דקיק ונוקשה. תחושת האיכות מוצאת ביטוי גם בדלתות ובידיות הפתיחה המסיביות.
שלב נוסף בדרך למעלה נבנה דרך האבזור העשיר והצגתו הלא-מצטנעת בקונסולה המרכזית. הנדסת האנוש, בהשוואה לזאת של 407 עם לוח עמוס באופן דומה, קפצה כיתה והתפעול האנטיפטי שם לא מוכר כאן.
המושבים טובים מאוד, אם כי ברובם - להוציא אלו עם ריפוד העור המלא - נרשמה שקיעת מה בחלקו האחורי של הבסיס. המסעד כולל הקשחה לגב, אפשריות הכוונון מרובות ויחד עם ההגה אפשר לסדר תנוחת נהיגה מושלמת. ההגה אינו מסתיר לגבוהים את חלקו העליון של לוח המחוונים, אבל עושה זאת על הקצה. תנוחת הנהיגה נמוכה ביחס ל-307; אכן, "פחות מיניוואן". זה טוב לתחושה אבל לא מאפשר לראות את קצה הרכב (אבל יש חיישנים).

308 מציעה לא רק תחושת רווחה אלא גם שפע של מרחב שימושי - גם לנוסעים מאחור. רק נוסעים גבוהים ירגישו את מגבלות הגג, ורק שלושה מבוגרים לא ירגישו ברווחה באחור. ובאותו עניין: מרווחי הרגליים (ברכיים וכפות) מצוינים. אותה רמת איכות עברה גם לאחור ולא נרשמו שם קיצורי דרך ברמת ההגשה לאורחים.

 

 

טעימה בתנועה
וכמו שאומר מבקר מסעדות בהסבה נדרשת: "פתחנו עם דיזל שני ליטר". הנתונים מבטיחים: 136 כ"ס ב-4,000 סל"ד, 32.6 קג"מ (34.7 קג"מ בהגדשת-יתר) ב-2.000 סל"ד, 200 קמ"ש ו-10.1 שניות ל-100 קמ"ש. אבל הרבה לפני שהגענו אליהם בלטה תכונה ראויה של 308 בכלל ושל מנוע הדיזל הזה בפרט: שקט. בשיחה ההיא עם שאטו במוזיאון פיג'ו על היזון חוזר מסוכני מכירות של פיג'ו בעולם סיפר כי "הסוכן הגרמני אמר לנו שבמהירות אוטובאן, ב-180 קמ"ש, המכוניות שלנו לא שקטות כמו הגולף". אז? "אז הוספנו 9 ק"ג חומר בידוד". ואת זה בהחלט שומעים, כלומר לא (שומעים). וזה נכון גם ביחס לרעשי רוח, פלסטיק, בולמים, צמיגים - כל יצרני השאון המוכרים.

אבל המנוע הזה מציע הרבה יותר מאשר התנהגות מתורבתת. הביצועים מצוינים ויחד עם תיבת ששת ההילוכים הצמודה, מאפשר שיוט נינוח ב-170 קמ"ש והאצות מרשימות בקטעים ההרריים המופלאים של חבל אלזס. עם תיבה מדויקת וקלילה מציעה פיג'ו יחידת הנעה מצוינת, לא פחות.
ולא רק בקו ישר. בקטעים המתפתלים בקטעי יער אפלים בהרים, 308 מציגה יכולת דינמית ברמה גבוהה לא פחות. היא בטוחה מאוד, מדויקת מאוד. מציעה בעיקר היגוי ניטראלי, קצת היגוי-יתר אם ממש לוחצים ובכלל כושר פנייה מצוין. ההגה מתגלה כבן לוויה מצוין ליכולת. יש לו כמעט הכל: משקל מצוין, מהירות טובה (2.7 סיבובים מנעילה לנעילה), דיוק ותגובה מצוינת לפקודת הפניה.

פיג'ו דיברה אמת. הרמה גבוהה מאוד, אך מה שאין, בכלל, זאת תחושת מעורבות פיזית עם הנהיגה. הכל מנותק (לא רק בגלל דברים טובים כמו רעש) אלא גם הנהיגה עצמה, גם כאשר מדובר במשהו קיצוני באופיו. הערכה? בהחלט; התרגשות? ממש לא. ואין כמו ההגה לספר זאת, גם בגלל שהוא לא מספר דבר לידי הנהג. תחת עומס נוצרת מעין התנגדות בהגה, מין סידור חיצוני המספר לכם שכעת המכונית באזור הקצה. זה לא בא ממה שקורה בצמוד לכביש, זה מידע המגיע מהמערכת - רפרודוקציה ברמה הגבוהה ביותר, אבל עדיין לא המקור.
סביר שקלוד (ואולי היה זה פרנוסאה) לא ישכחו את ה-308 שנסע לפניהם מפתח ביוב אחד למשנהו כדי לקבל מושג ישראלי בתחום הנוחות. אולם, מכיוון שהאתגרים שמציבה תשתית ארץ הצבי בפני כל רכב היא מתחום המיסטיקה שאינה ברת-ניבוי, יש לדחות עניין זה להתנסות מקומית. ובכל זאת: נראה כי הבולמים ב-308 עובדים טוב בהרבה מאלו של 307 ומותאמים טוב יותר לסוגים שונים של בעיות תשתית (בישראל, מספר סוגים זה הוא האתגר הבא של המתמטיקה).

בסיבוב הראשון, הארוך יחסית, פגשנו גם במנוע THP כפול המגדשים, ויש לקרוא את הנתונים בעיון: 150 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-24.5 קג"מ ב-1,400 סל"ד - ממנוע בנזין 1.6 ליטר(!). שיתוף הפעולה עם ב.מ.וו הביא גם לתזמון-משתנה בשסתומי היניקה והפליטה, למערכת הוולוטרוניק ולהזרקת בנזין ישירה. וזה נוסע מצוין. הסל"ד עף בקלות עד כמעט 7,000 סל"ד, העסק עובד בקלילות, והביצועים בהתאם. אין בעיה להגיע ל-180 קמ"ש, האצות הביניים מהירות להפליא והכל זורם מצוין. משיכה של ממש לא מתקבלת ב-1,400 סל"ד אבל מ-1,600 העסק דוחף היטב. כאשר זוכרים כי מדובר במנוע 1.6 ליטר ההערכה רק גוברת.

 

למחרת, ולא במקרה, קיבלנו לשני המסלולים הקצרים דברים פחות מרשימים בנפח 1.6 ליטר: דיזל 110 כ"ס ובנזין 120 כ"ס (כן, גם הוא באדיבות האדונים מבוואריה). מנוע הבנזין ממש בסדר גמור, אך היה היחיד שגם הפגין נוכחות קולית (מעודנת; עניין של תדר, מן הסתם). מה שיהיה עיקר ההיצע כאן לא הוצע עם כרטיס הכניסה המקומי-אוטומטי. אגב, ביחס ל-AL4 נאמר כי "זאת שופרה משמעותית"; נחכה ונשלב. מנוע הדיזל, גם בגרסתו מצומצמת הנפח, הרשים שוב במומנט עבה (21.9 קג"מ) בסל"ד נמוך (1,750), בביצועים מצוינים ובפעולה שקטה וחלקה.

 

האריה והבעיה הישראלית
באירופה, 308 אמורה להצליח בזכות שילוב מכובד מאוד של איכות, הידור ואבזור, ביצועים ויכולת - והכל במחיר של מכונית אמצע הדרך. היא עושה הכל מצוין, ואיכות ההגשה שלה ורמת החיים שהיא מציעה שם מרשימה. למרות היכולת היא לא מרגשת, אבל פיג'ו עשתה משפחתית למשפחה שרוצה כלי שינוע ברמה גבוהה מאוד ובתקציב סביר במושגי אירופה.
לישראל, ממש כמו לדרבי, חוקים משלה. שליטת ציי-רכב בשני-שליש השוק, משפחתיות כברירת-מחדל, ומדרגות שווי-שימוש הקובעות באבחת שקל אחת למי ההצלחה באלפים ומי יקושש לקוחות יחידים. פיג'ו 308 שתגיע לכאן ברבע הראשון של 2008, לא תימכר כאן בשווי שימוש 2 ומחיר הכניסה שלה - איפשהו מעל 130 אלף שקלים יכתיב את השוק שאליו תפנה המכונית הזאת. ובשוק מצומצם זה, מה שיקבע זה המחיר מול האבזור.

הכתב היא אורח חברת פיג'ו בצרפת



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה