מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


השקה: אודי R8

לרגל תחילת הייבוא של אודי R8 לישראל בחנו את המכונית הכי לא
כתב: כתב: און יעקבסון, גרמניה צלם: און יעקבסון, יצרן.מבחן רגיל תאריך :16/04/08

אפשר להגיד דברים רעים רבים על התרבות המוטורית שלנו, על ההעדפות המוטוריות שלנו, אבל לעומת מה שהיה כאן רק לפני עשרים שנה, אין ספק - התקדמנו לא מעט. יש לנו כבישים טובים יותר (טוב, לא הרבה יותר), מגוון מכוניות רחב יותר (ואנחנו עדיין קונים 1.6 ליטר-אוטומט), ואפילו היצע מכוניות ספורטיביות לא רע בכלל (ואנחנו עדיין קונים 1.6 ליטר-אוטומט…). עם זאת, בשני דברים לא בורכנו: במכוניות-על ובמסלולי מירוצים. עזבו לרגע את השאלה איפה אפשר לנסוע במכונית-על בארץ (בכל מקום, רק אולי מהר קצת יותר) ולמה אין מסלולי מירוצים בישראל (באמת, למה?), אין לנו וזהו. טוב, בכל הנוגע למכוניות-על לפחות, גם את המחסום הזה אודי עומדת לשבור כי מהשנה, מי שפרוטה (הרבה מאוד ממנה, בעצם) נמצאת בכיסו יוכל לפתוח הזמנה ל-R8, האחות החורגת של למבורגיני גאיירדו, ובקשר למסלולי המירוצים, בחרו אנשי יבואנית אודי לישראל לערוך את "ההשקה" לעיתונאים הישראלים במסלול מירוצים בבאדן באדן בגרמניה - שנקנא.

לומדים לנהוג

 

הרוכשים הראשונים של אודי R8 בישראל יזכו לקורס נהיגת מירוצים במחלקת "Audi Experience", בית הספר לנהיגה מתקדמת של אודי. לבית הספר סניפים רבים בעולם, ובהם בפינלנד, בשוודיה וכמובן בגרמניה. על אחד מהם, מסלול שממוקם בשדה תעופה ישן סמוך לעיר באדן באדן, הוזמנו אנו העיתונאים כדי להתרשם מהמכונית. אין ספק, המחזה שנגלה לעינינו היה מלבב. זה דבר אחד לראות מכונית אחת כמו אודי R8, זה דבר אחר לגמרי לראות לא פחות משמונה כאלו חונות האחת ליד רעותה.

לאחר הסבר קצר בנוגע לתנוחת ישיבה ולאופן החזקת ההגה וסיבובו הגיע הזמן להתוודע למכונית. תשכחו ממה שחשבתם שאתם יודעים על חוסר הנוחות של מכוניות-על. למעט העובדה שצריך לצנוח אל תוך הקוקפיט הנמוך ועצם הדבר שאין מושב אחורי, לא באמת תוכלו לדעת שאתם יושבים במכונית סופר-ספורטיבית או תרגישו שאתם צריכים לשלם מחיר כלשהו בנוחות. המרווח מצוין, תנוחת הישיבה נהדרת, איכות הפנים - כמצופה מאודי - היא ללא רבב, ועיצוב כמה מהמתגים נראה דומה ולא בכדי - כבר ראינו אותם לא פעם בדגמים אחרים של אודי.

 

 

 

הנעת המנוע מתבצעת בסיבוב המפתח, ולא באמצעות כפתור אדום וסקסי (או סתם כפתור לא סקסי) וגם צליל המנוע אינו מדגדג את אמות הספים, אלא אם אתם עומדים בחלקה האחורי של המכונית, ליד מכסה מנוע השקוף וצינורות המפלט הנובחים לאוויר העולם גרגור צרוד שרק מנוע V8 יודע לנפק. תא הנוסעים משוכך מדי בשביל ליהנות באמת מהסימפוניה - לא פחות מ-420 סוסים. שילוב להילוך ראשון וקדימה לדרך. בשלב ראשון אנו מתרגלים סלאלום מהיר, בלימות ולאחר מכן קווי פנייה, שבאים להרגיל אותנו לאחיזת הכביש הגבוהה מאוד וסיבוב. צריך להתרגל לעובדה שאפשר להיכנס לפניות מהר יותר משהיה אפשר במכונית "רגילה". עוד נקודה לציון היא הביצועים הנהדרים - 4.6 שניות למאה קמ"ש זה מהיר למדי - וכן היענותו הנהדרת של המנוע לטפס עד ניתוק, ב-8,250 סל"ד גבוהים. בשלב הזה של היום, כשעוד יש זמן לחשוב על דברים אחרים, למשל על כך של-R8 כמקובל באודי, ההנעה כפולה (השולחת בין 65 ל-90 אחוזים מהכוח לגלגלים האחוריים), על מרכבה עשוי אלומיניום, על משקלה הנמוך יחסית (1,560 ק"ג), על החלפת ההילוכים המטלטלת - כמה מפתיע - של התיבה הרובוטית במצב תפעול "ספורט". מי מכם שמרגיש נפגע, מוזמן לבחון את הגרסה בעלת תיבת ההילוכים הידנית (גם עם שישה יחסי העברה). הביצועים, אגב, זהים עם שתי גרסאות תיבת ההילוכים. אפשר גם לציין את גז הביניים המדויק שלה בהורדת הילוכים, את הבלמים החזקים או את התחושה הנהדרת העוברת מגלגל ההגה לידיים, ובייחוד את תחושת "ההידוק" המעולה של המכונית, שכן אחרי הכול מדובר במכונית שמבלה את ימיה במסלול ומרגישה כמקשה אחת, כאילו עתה זה יצאה מעל פסי הייצור.

 

יותר מכול אודי R8 מרגישה כמו חיה מבויתת היטב גם משום שמערכת בקרת האחיזה שומרת שלא יהיו בעיות וגם משום שמדובר בתחושה ראשונית במכונית מאוזנת היטב וקלה לנהיגה.

טוב, מה אפשר לצפות ממכונית שיוצאת מבית היוצר של אודי, מכונית שהמונח "תקינות פוליטית" יכול להיות רשום ליד השם שלה באנציקלופדיה. אלא שלאחר ארוחת הצהריים, במסלול המלא, גילתה R8 את פרצופה האמתי, ואפשר להגיד עליו הכול חוץ מידידותי או משעמם. לא, ממש לא, נהפוך הוא. במסלול המירוצים גילתה R8 שהיא לא שפויה במקצת, אפילו יכולה להיות מפחידה במקצת, אבל בכל זאת נתנה את ההרגשה שכל אחד יכול לנהוג בה, גם אם הוא אינו יודע מה הוא עושה. פרדוקס? לא ממש (ותודה לאלוהי האלקטרוניקה).

 

 

על להב של סכין

 

כבר מזמן לא מצאתי את עצמי חושב כל כך הרבה בזמן נהיגה, כמו שהייתי צריך לעשות מאחורי ההגה של R8. כי להבדיל מכל מכונית "נורמלית", כל הסטה של ההגה, כל לחיצה על דוושת הבלם, כל הרפיה מדוושת הכוח, כל מינון של כוח, כולם צריכים להיעשות אחרי מידה רבה של מחשבת תחילה, ובאופן דומה למדי לסקס בין קיפודים: לאט ובזהירות. הפנייה מהירה מדי של ההגה עשויה להוציא את הזנב משלוותו ולהכניס את מערכת בקרת היציבות לפעולה ולהאט את המכונית (והרי במסלול מירוצים, הדבר האחרון שאתה רוצה הוא להאט ללא צורך), בלימה חזקה מדי (או חלשה מדי) לתוך הפנייה תגרום לאיבוד זמן, חזרה מוקדמת מדי לדוושת הכוח בעיצומה של פנייה, אפילו חצי שנייה מוקדם מדי, תגרור הרחבה של הגלגלים הקדמיים ו… לאיבוד זמן. דוושת תאוצה לחוצה אפילו חצי סנטימטר יותר מדי בתוך הפנייה? כן, ניחשתם, איבוד זמן. ושלא תבינו אותי לא נכון, זה פשוט ת-ע-נ-ו-ג  !

נהיגה באודי R8 כמוה חזרה למקורות, לנהיגה באופן הבסיסי, הקדמוני, הראשוני ביותר המוכר. בלי כל המסננים, מרווחי הביטחון ו… התקינות הפוליטית שהתרגלנו אליה במכוניות מודרניות רבות שמצטיינות בעיקר בסלחנות, ובזה אני מכליל אפילו את פורשה 911, אשר לעומתה אודי R8 קשה יותר לשליטה, אבל גם מתגמלת יותר. יותר מכך, אם יורשה לי, אני נזכר בהבדלים בין נהיגה באודי R8 ובין נהיגה במיצובישי לאנסר איבולושן X שנהגתי בה ימים אחדים קודם לכן. את ההבדל הבולט ביותר בין שתי המכוניות אפשר לסכם בדיוק כמו ההבדל בין פטיש חמישה קילוגרם ובין פטיש סתתים. כמו ההבדל בין גרזן ובין סכין מנתחים. בשני המקרים העבודה תתבצע, הסיפוק בעבודה עדינה הוא ברמה אחרת לגמרי. כך למשל את לאנסר אפשר להשליך לתוך הפנייה, לחזור לגז, לעזוב את הגז, לבעוט בהגה ועדיין לצאת מהפנייה (די) כמו שצריך, והיא תיתן לך הרגשה של אלוף עולם בנהיגה. גם ב-R8 אפשר לעשות את כל זה, רק שהיא תיתן לך הרגשה של עלוב העולם בנהיגה. לא, R8 מחייבת אותך לחשוב, ובתמורה היא מעניקה תחושה של סיפוק, של התעלות, של לימוד. כי אם הצטיינת בבית ספר שלה, היא מתגמלת אותך ביציאה מרהיבה מהפנייה, בידיעה שעשית משהו שווה ערך היום, משהו מיוחד, וזה מביא אותך לחייך באופן לא נשלט. תענוג, כבר אמרתי?. 

 

על חודו של יוד

 

כן, אודי R8 מוכיחה את עצמה כראויה להיכלל למועדון היוקרתי הזה של מכוניות-על - בזכות עיצוב חללי ואקזוטי, טכנולוגיה מתקדמת, ובעיקר בזכות היכולת להפריד ולהבדיל בין גברים לילדים כי זו מכונית שאפילו בחסות התקינות הפוליטית היא קורצת לך באור כתום ומהבהב של נורית בקרת האחיזה אם אתה חושב שאתה יודע מה שאתה לא ומזכירה לך מה היה קורה אלמלא… והיא גם גורמת לך לחשוב, וזה יותר ממה שאפשר להגיד על רוב המכוניות - מניסיון.

 

אז כן, העולם - וגם אנחנו - צריכים מכונית-על, ובעוד שלעולם יש מבחר לא רע של מכוניות-על, הסנונית הראשונה ששמה את פעמיה אלינו לארץ היא אודי R8, ורק בשביל זה צריך לומר שאפו! עם זאת, ברור שמעטים מאוד יזכו לחוות נהיגה במכונית, וכל שכן לנהוג בה על מגבלות האחיזה (עדיין אין לנו מסלול מירוצים, זוכרים את החוליה החסרה?), אבל אם בא לכם לשזוף את העיניים במכונית ולפנטז מה הייתם יכולים לעשות אילו היו לכם 1.4 מיליון שקלים ומסלול מירוצים ליד הבית, לכו לדוכן של אודי בתערוכת אוטומוטור. מזל, לחלום עדיין לא עולה כסף.



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה