מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


ב.מ.וו M5 מול מרצדס CLS 63AMG/ אגדות? חיות!!!

המתכון פשוט לוקחים שתי גרסאות סופר-פסיכו-מגה חזקות מבית ב.מ.וו ומרצדס, כמה חולי הגה, כביש נהיגה הררי ומפותל, מנערים בכוח G גבוה, מחממים עד רתיחה וזהו. לא תחזרו שוב להיות מי שהייתם
כתב: כתב: גיא אמודי צלם: איתמר רותם

 
 

 

הוי, נס הרים, אני זוכר את הפעם הראשונה שבקרתי באזור. זה היה לפני יותר מ 35 שנה, בטיול צופים להרי השומרון. המדריך לקח אותנו לתצפית המשקיפה על האזור, עמק אילון בצפון, אשתאול, צרעה ובית שמש במערב, עמק האלה בדרום וירושלים במזרח. הנוף היה מרהיב, האוויר היה יבש וקריר והאווירה הייתה רווית מתח, כאשר המדריך סיפר לנו באריכות רבה את סיפורי הקרבות הרבים שהתרחשו פה בתקופת המקרא ובתקופת מלחמת השחרור והמצור על ירושלים.

מאז ביקרתי באזור עשרות פעמים אם לא יותר, נהגתי ורכבתי על הכבישים האלו ממש במגוון רחב של מכוניות ואופנועים ואפילו רכבתי על אופני הרים בשבילים סביב להם. אבל למרות הביקורים הרבים, בכל פעם שאני מגיע לכאן עוברת בגופי תחושת התרגשות ודריכות שקשה להסבירה. אולי זה הוא פרץ אדרנלין שגורם לכל החושים להתחדד ולהידרך לקראת אתגר חדש, ואולי אלו הזיכרונות מהסיפורים המצמררים של המדריך. אבל בדבר אחד אין ספק, יש באזור הזה משהו שאותי מרגש במיוחד ושלא ניתן לתרץ רק בנוף המדהים, האוויר והכבישים המפותלים והמאתגרים.

אנחנו יושבים בבית הקפה הפסטורלי "קפה בהר" ליד הכניסה למושב נס הרים. מביטים בשתי חיות הברזל שחונות בסבלנות בחניה וכאילו מביטות בנו בחוסר סבלנות, ממתינות שנסיים את הקפה ונוציא אותן לקרב.

זה ללא ספק אחד המחזות הנדירים בארצנו. בכבישי ישראל נוסעות רק 5 מכוניות M5 ופחות מ 10 מכוניות  CLS63 AMG. לראות את שתיהן, חונות זו לצד זו, כשמאחוריהן משתרעים כמה מכבישי הנהיגה היפים והמאתגרים ביותר בארץ הוא רגע מלא השראה. 


אני מביט במכוניות השריריות ובגוף עוברת צמרמורת. אותה צמרמורת שעברה בגופי לפני 35 שנה והקשבנו בדריכות רבה לסיפור הציורי על מלחמת שמשון הגיבור באריה. בדמיוני אני שומע את הבריונים מתחממים:

AMG : על מה את מסתכלת? אני יפה נכון? נדלקת על הקווים החלקים שלי. אני סופר סלון קופה.Grand Turismo  אמיתית ולא איזה 3 קופסאות שמרניות ומשעממות כמוך!

M5 : פחח... מי מסתכל עלייך בכלל? מי שעיצב אותך פספס את כל הקונספט של החמקנות. כל היופי הוא בצניעות ובשימושיות היום יומית. אבל תיכף נראה מה את שווה עם כל הפוזה שלך על הכביש ולא במגרש החניה!   

AMG : נראה גם נראה! רק שחבורת הקשקשנים יגמרו כבר את הקפה וסיפורי הנוסטלגיה שלהם על כל הנסיעות הפתטיות שלהם בכל הגרוטאות האנמיות.

M5 : במקומך הייתי נותנת להם להמשיך כי הסוף ידוע. יש לי מנוע 10V שפותח ע"י מהנדסי חטיבת Mבהשראת מרוצי הפורמולה 1. 507 סוסים, קו אדום מעל 8,000 סל"ד גיר רובוטי מהיר ושורה של פרסי מנוע השנה. אני אתן לך בראש כמו שדויד נתן לגוליית!

AMG : את חייה בסרט. את גם לא מעודכנת. לא מעניינים פרסי העבר, את פרס מנוע הספורט של השנה, 2009, קיבל המנוע שלי שנבנה בעבודת יד ע"י אותם המכונאים שבונים את מנועי הפורמולה 1 של קבוצות מקלארן ובראון GP בעונה הזו, ואנחנו יודעות איפה הקבוצה שלך בטבלה ואיפה שלי. תתכונני לקבל ממני רכבת מפה עד אשתאול!

M5 : תחזיקו אותי! תחזיקו אותי! אני אקרע לה את הצורה...!

 

אני מתעורר מתעתועי הדמיון. כוס הקפה ריקה. נגמרו הסיפורים, אזלו התירוצים. רגע האמת הגיע. אני צועד למגרש החניה. ב-M5 נהגתי כבר למעלה משעה בדרך לנס הרים ואני סקרן לבחון את המתחרה. אני צועד לעבר CLS63 AMG. באופן טבעי הדבר הראשון שתופס את העין הוא העיצוב החיצוני. מרצדסCLS מבוססת למעשה על פלטפורמת E-Class היוצאת (W211) בעיצוב חיצוני שונה. כשהוצגה CLSלראשונה בסוף שנת 2004 היא חנכה נישה חדשה של מכוניות סדאן המשלבות נוחות ושימושיות של מכונית סאלון 4 דלתות עם ההופעה החלקה, הדינאמית ומלאת הכריזמה של מכוניות הקופה. הצלחתה של CLS במשיכת לקוחות הן מקטגוריית מכוניות הקופה והן ודגמי הסאלון עודדה את האחרות (גם אם אינן מתחרות בה ישירות) ללכת בעקבותיה: פולקסוואגן השיקה את פאסאט CC, יגואר את XF, פורשה את הפנאמרה ובקרוב יושקו גם ב.מ.וו סדרה 5 Grand Turismo, אסטון מרטין Rapid, והלמבורגיניEstoque. כולן הולכות בדרך שהכתיבה CLS לפני 5 שנים.

אני נכנס למכונית. העיצוב הזורם ממשיך גם בפנים אולם לא בעוצמה ההיא החיצונית והמוחצנת. החומרים כצפוי מעולים. הכיסאות נוחים מאד ותומכים יש שלל אביזרי נוחות (כולל יחידת מיזוג שכל תכליתה היא להנעים את ישבנכם). אבל יש מחיר לעיצוב הייחודי. הגג המשתפל מאחור מגביל את מרווח הראש במושב האחורי ואת המפתח של הדלת האחורית. יש גם רק שני מושבים מאחור. 5 נוסעים? לא במכונית הזו וגם עדיף שהשניים הגבוהים ישבו מקדימה. אבל זו פחות או יותר הביקורת היחידה. מעבר לאלו המכונית נוחה, נעימה, מזמינה ומפנקת. 


אני מניע. המנוע מתעורר לחיים בנהמה מפתיעה. צליל מדהים. 8
V ללא ספק, אבל שונה בעומק וחדות הצליל ממנועי 8V אחרים. כמו שאגה של אריה צעיר, חזק, עמוק אבל נמרץ מאד. נראה שבין מהנדסיAMG יש גם מהנדס אקוסטיקה מוכשר במיוחד. אני בוחר במצב S בתיבת ההילוכים האוטומטית (יש גםC למצב נסיעה נינוח ו- M למצב ידני בו ניתן להעביר הילוכים באמצעות משוטים הנמצאים מאחורי ההגה). אני בוחר גם את כיול מתלי האוויר למצבם הנוקשה ביותר, ויוצא לכבישי נס הרים. עוצמת המנוע בכל תחום הסל"ד מרשימה מאד, אבל מרשימה הרבה יותר היא הדרך הנינוחה, החלקה ומשרת הביטחון בו מורידה השלדה ומערכת ההנעה את כל הכוח הזה לכביש. אני שומע את המנוע שואג. הוא עובד קשה. עולה במהירות לתחומי סל"ד אליהם לא הייתי מצפה שמנוע כה גדול, 6.2 ליטר, יטפס בכזו קלילות ונחישות. אבל למעט שאגת המנוע אין דרמה. AMG מגהצת את הסיבובים המאתגרים במהירות אדירה אבל יחד עם זאת בקלילות וללא מאמץ ניכר לעין. הבלמים חזקים, השלדה הקשיחה לא משמיעה ציוץ, מתלי האוויר האקטיביים מטפלים ביעילות רבה  בכוחות ה G הנבנים בסיבובים ושומרים על זוויות גלגול שטוחות במיוחד. פעולת התיבה האוטומטית מרשימה לא פחות. זו התיבה בעלת 7 ההילוכים של מרצדס אך שופרה ותוכנתה מחדש ע"י מהנדסי AMG ונקראת כאן 7G – Speedshift. פעולת התיבה חלקה ומהירה. מאד מהירה. אני חושב שלא נתקלתי בתיבה אוטומטית כה מהירה (להוציא תיבת DSGכפולת המצמד מבית פולקסוואגן שמהירה יותר, אולם זו אינה אוטומטית אלא רובוטית). במצב S מושכת התיבה את ההילוכים עד למנתק ההצתה. לא מעלה הילוך בהרפיה מהגז ומחכה בסבלנות בהילוך הנכון עד שתחזור להאיץ, סידור יעיל במיוחד כשמדובר בפניות. היא גם מבצעת גז בייניים זריז בזמן הורדת הילוך, וכמובן מאפשרת תפעול ידני מלא של ההילוכים, על ידי אותם משוטים נוחים שמאחורי ההגה. 

 

אבל משהו כאן בכל זאת חסר, הכל נראה קל מידי. זה השלב לנתק גם את בקרת האחיזה כדי לנסות להוסיף דרמה "לנסיעה הנינוחה". למערכת יש רק מצב ניתוק אחד, והוא לא מביא לניתוק מלא. אפשר להחליק את המכונית בכניסה לסיבוב ואפשר לבצע החלקות כוח בקלילות ובביטחון, אבל אם נוגעים בבלמים או מטלטלים את המכונית המערכת מתערבת וקוראת לך להפסיק עם השטויות.

אחרי שעה ארוכה של חריש עמוק בכל כבישי האזור, אני חוזר למגרש החניה של קפה בהר. שם מחכים שאר החברים ו- M5 אחת בחוסר סבלנות, "איך היה?", "מדהים" אני עונה. איזו עוצמה, איזו נינוחות, איזה בטחון. כל אחד יכול להיות גיבור עם אוטו כזה.

אני נכנס ל M5. הבעלים של ה-  AMG פונה אלי ואומר: אני אסע אחריך כדי לראות איך M5 נוסעת. "לא כדאי", אני אומר. "אני נוסע מהר, אתה לא מכיר את הכביש וחבל שתסתכן". הוא מביט אלי, חיוך ערמומי בקצה שפתיו ולא עונה.

ג' בעל ה M5 יושב לימיני ומסביר לי איך לכייל את כפתור ה- M הנמצא על ההגה. "אתה יכול לתכנת אותו איך שאתה רוצה. לשם לך את כל ה 507 סוסים או פחות?" את הכל בבקשה אני עונה. אתה רוצה החלפות הילוכים רגילות, מהירות או מהירות מאוד? מאוד בבקשה, אני עונה. אתה רוצה כיול מתלים רגיל, קשה או ... הכי קשה בבקשה, אני עונה בחוסר סבלנות. אתה רוצה כסאות אקטיביים? מה!? אני עונה. ג' מנסה להסתיר את שביעות רצונו מהאופציה המיוחדת המותקנת במכוניתו ומסביר לי כי כריות הצד של הכיסאות הקדמיים יכולות להתנפח במהירות כאשר עוצמת כוחות הצד עולה על G0.5 ולספק תמיכה אקטיבית לנהג ולנוסע לצידו. תשים, אני אומר, נראה איך זה עובד. יש עוד משהו? כן, יש רגישות דוושת התאוצה ובקרת אחיזה עם שלושה מצבים. תשים הכול ובוא ניסע כבר אני מסנן בחוסר סבלנות. תתניע, הוא אומר. לא נתת לי את המפתח אני עונה. זה בסדר הוא אצלי בכיס ג' עונה. אז איך אני אמור להניע? תלחץ על כפתור ה START, זו מכונית ספורט, עונה ג' בחיוך סלחני.

 

אני לוחץ.  וחמשת הליטרים בתצורת 10V ניעורים לחיים בצליל שונה לחלוטין מזה של ה AMG. הוא חד וגבוה יותר. נשמע כמו חמישיית אופנועי סופר ספורט שדוהרים יחדו במבנה. אנחנו יוצאים שוב לאותו מסלול. ההרגשה שונה. הכול יותר קשה. יותר חד. יותר... מתקשר. המנוע הוא חוויה בפני עצמה. חזק בהתחלה ואז... הולך ומתחזק! אנחנו עוברים את העיקולים ההדוקים ליד הצומת של מערת הנטיפים ולפנינו נפתחת ישורת של כק"מ שבסופה הכניסה לפארק ארה"ב. ג' מעודד אותי ללחוץ על הדוושה ולהרגיש את עוצמת המנוע. אני לא צריך עידוד נוסף ולוחץ. הגיר הרובוטי לא מחכה שאלחץ ידנית על המשוטים, ומקזז עצמאית שני הילוכים בבעיטה ברוטאלית המייצרת אובדן אחיזה והחלקה צידית קלה. מד הסל"ד מזנק ל- 6,000 סל"ד. המכונית מאיצה חזק והצליל הוא באמת משהו שאינו דומה למנועים אחרים, חד, מנסר, עצבני משהו, כמו, כמו... כמו מנוע ה- 10V של מכוניות הפורמולה 1 ההן של תחילת העשור. אני מביט במחוג הסל"ד ומתקשה לעקוב אחריו: 7000, 7500, 8000, מה קורה פה, זה מנוע 5 ליטר או מנוע של אופנוע?! לפני שאני מתעשת, הגיר הרובוטי יורה הילוך נוסף שמטיח את ראשי במשענת ומוריד קצת את הסל"ד לאזור יותר שפוי, אם אפשר לקרא ל- 6,500 סל"ד אחרי החלפת הילוך שפוי. איזו מכונה מדהימה. איזו מכונית גיבורה. ממש כמו, כמו שמשון הגיבור.

אני מחייך בהנאה ומקשיב לשאגת המנוע. היא שונה עכשיו. נוסף לה צליל. הוא עמוק יותר. לא צווחני. משדר רטט כמו של סאבוופר מהחלק האחורי של המכונית. נראה שהוא לא שייך לקונצרט אליו התמכרתי בדקות האחרונות. "מה זה הצליל הזה?" אני שואל. הגיר הרובוטי בועט שוב, מעלה הילוך ומטיח את ראשי, מסיט את מבטי מעלה לכיוון המראה וליבי מחסיר פעימה. המראה מלאה בתמונת החרטום המאיים של AMG ! 



אלוהים אדירים! אני זועק. אתה בטוח שכפתור ה 
M מופעל?! כן, אומר ג'. אז איך זה שיש לנו AMGדבוקה לתחת כשאני עם דוושה לחוצה עד הסוף?! איפה היא? שואל ג. ממש מאחורינו! אני צועק ומביט שוב במראה. אבל היא כבר לא שם. עכשיו היא לצידנו ואני יכול לראות היטב את חיוכו מלא הסיפוק של בעליה בעוד הוא מנופף לנו לשלום וממשיך קדימה. בשם כל הרוחות, איך זה יכול להיות? אני מסנן וכמעט מעביר את דוושת התאוצה דרך רצפת המכונית. AMG מתחילה להגדיל את המרחק והישורת הולכת ונגמרת במהירות. מייד אחריה פניה חזקה ימינה. זה הזמן להפסיק להאיץ ולהתחיל לבלום, בסופו של דבר אלו מכוניות סלון גדולות וכבדות ולא רפליקות ראלי עליזות. אבל לתדהמתי AMG ממשיכה להאיץ קדימה, פרץ אדרנלין מכה בי. הכול עובר להילוך איטי. עמק האלה משמאלי, אם אפספס את הסיבוב אוכל לראות אותו ממש מקרוב ואחר כך להחליף חוויות עם גוליית הפלשתי שגם לו יש זיכרונות לא כל כך טובים מהעמק הזה. אבל אני באוטו גיבור, עם מורשת קרב ארוכה ומוניטין שאסור לבייש. "תמות נפשי עם פלשתים!" אני צועק וקולט את מבטו המבועת של ג' מימיני.

אני ממשיך להאיץ. הסיבוב כבר ממש קרוב. אורות הבלם ב- AMG נדלקים בפתאומיות וזנבה מזדקר בחדות. אני שומע בדמיוני את ג'ון קירקפטריק, המדריך האגדי של ביה"ס של ג'ים ראסל (ביה"ס לנהיגת מרוצים בו למדתי לפני 24 שנים ושבמסגרתו התחריתי בקטגוריית פורמולה פורד במסלולי אנגליה) צועק במבטא סקוטי כבד: “Slow in, fast out!” ומעיז בדמיוני לענות לו: “F*** Y** John! Fast in faster out!” . אני חולף על פני ה AMG וקולט שוב את פרצופו של הבעלים הגאה שהפעם כבר ממש לא מחייך.

 אני קולט גם את ג' שצבע פניו הפך בן רגע למאוד בהיר, מיישר את מבטי קדימה ורואה שכבר אין ישורת. יש סיבוב ימינה, והוא חד. אני גם קולט על החלון הקדמי את הספרות המוקרנות ממערכת ה- Head-up Display והמאפשרת לקבל את שלושת הנתונים החשובים ביותר (מהירות נסיעה, סל"ד וההילוך בו נמצאת התיבה הרובוטית) ונשימתי נעתקת. אנחנו בבעיה, זה מהר מידי. רגל ימין עוברת במהירות ובועטת בדוושת הבלם. הקאליפרים האדירים ומרובי הבוכנות ננעצים בעוצמה ברוטאלית בארבעת הדיסקים המחוררים. צמיגי הספורט הרחבים וצרי הפרופיל של מישלן  (Pilot Sport PS2), נאחזים בכל כוחם באספלט ומנסים להשיל את כל אותם קמש"ים מיותרים מהר ככל האפשר, אבל אנחנו כבר בתוך הסיבוב. הפניית הגה מהירה ימינה, תוך שחרור חלקי של דוושת הבלם, שולחת את החרטום לתוך הסיבוב ללא היסוס או מריחת תת היגוי מכוערת ואני יכול להרגיש את הצמיגים הקדמיים נאנקים תחת עוצמת שני הכוחות שפועלים עליהם בו זמנית. אני גם מרגיש שההגה מפעיל לחץ על ידי האוחזות בו ומנסה להסתובב... שמאלה. Holly Shit! הזנב יוצא החוצה. "על איזה מצב ה- Traction Control ?!" אני צועק לג' אבל כבר יודע את התשובה (!!!). זהו זה, אני לבד. אף אחד לא יעזור לי עכשיו. אני עומד לפגוש עם גוליית הפלישתי...


אבל בדיוק בזמן שזיכרונות חיי עוברים לנגד עיניי ואני מכין את נאומי הפרידה מכל יקירי, M5
 מחליקה בהיגוי יתר פראי לתוך הסיבוב, אני נזכר שיש במכונית הזו עוד כלי נשק אחד, שכל ייעודו הוא לטפל במצבי קיצון אלה. "שמש בגבעון דם וירח בעמק איילון!" אני מלמל (גיא, זה מסיפור אחר לגמרי- העורך שליט"א), "תראה לי, תראה לי את הקסם שאתה יודע לעשות". אני עוזב את דוושת הבלם, לוחץ במתינות על דוושת התאוצה והוא, כאילו ידע שרגע האמת שלו הגיע, אוסף את כל הכישורים ששתלו בו מהנדסי חטיבת M, מוריד את הכוח בצורה הכי מדויקת ומאוזנת לשני הגלגלים האחוריים ויורה אותנו בהחלקת כוח ארוכה ומאוזנת דרך הסיבוב ואל הישורת הבאה. איזה פיתוח גאוני הוא דיפרנציאל ה M מוגבל ההחלקה! אני נושם לרווחה מביט במראה ומתוך ענני עשן הצמיגים אני מבחין מרחוק באריה ששאג מאחורי ורצה לטרוף אותנו אך לפני שניות מספר. אבל הוא פתאום נראה כל כך קטן עכשיו ולא מאיים. "שMשון הגיבור, שMשון הגיבור" אני ממלמל בעוד ג' מסמן לי לעצור בצד כי הוא צריך להקיא...


 

סוף דבר

ב.מ.וו M5 ומרצדס AMG 63CLS הן שתי מכוניות מדהימות המצליחות לשלב כל אחת בדרכה, פינוקי סאלון ויוקרה, עם יכולות דינאמיות של מכוניות ספורט מהשורה הראשונה. כל זאת בגוף של מכונית המאפשרת שימוש יום יומי והסעת נוסעים בנוחות. אבל הן שונות,CLS63 AMG  היא מכונית עם עיצוב חיצוני מובלט. היא מוכנה להקריב חלק מהשימושיות של המושב האחורי לטובת הופעה ייחודית. היא ממש לא מתפשרת על הנוחות ומערכת מתלי האוויר המתקדמת שלה מאפשרת נסיעה נוחה וחלקה בכל מצב. היא גם לא מוכנה להתפשר על ביצועים, והמנוע האדיר שלה ישאיר את כל המכוניות מאחור. כן, אפילו את M5. יש לה מומנט הגבוה ב20% מזה של M5 והוא זמין בכל מצב. יש לה גם את אחת מתיבות ההילוכים האוטומטיות הטובות בעולם, שמצליחה שומו שמיים להעלות ספק לגבי הצורך בתיבות ידניות או רובוטיות. אפשר לנסוע איתה מהר מאוד בביטחון, בנינוחות ולגמוע מרחקים גדולים בלי להתעייף.

M5 לעומתה היא אבולוציה של מושג הזאב בעור כבש בצורה כמעט אולטימטיבית. היא מרווחות ושימושית לכל המשפחה. היא לא מוחצנת מדי ולא תגרוף תשומת לב מיותרת. יש לה תיבת הילוכים רובוטית קצת מיושנת ולא מעודנת, אבל אפשר לחיות איתה. אבל יש לה דבר אחד שאין לאף מכונית בקטגוריה שלה – היא מסוגלת להעניק חווית נהיגה שלמה ומוחלטת. זו התמצית המזוקקת בצורתה הטהורה ביותר. הבחירה שלי כאן היא ברורה, זו חייבת להיות הבווארית המופלאה. אבל אני בהחלט מבין ומסכים שרוב הלקוחות שרוצים (ויכולים) להרשות לעצמם מכונית כזו ייבחרו במרצדס ולא ירגישו אף פעם שבעצם ויתרו על משהו.

 

 

.

 

  

 



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה