מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


מבחן דרכים: אופל קורסה

מי מחפש מכונית קטנה ואפנתית ב-112,500 שקלים? לאחר 500 קילומטרים באופל קורסה החדשה מצאנו למי היא מתאימה
כתב: כתב: דני G צלם: איתמר רותם, יצרן,מבחן רגיל תאריך :28/10/07

 

טענה ראשונה: יש לי מספיק כסף, אני רוצה מכונית קטנה וחמודה שאסע בה ברחבי העיר.
טענה שנייה: אין לי מספיק כסף למכונית משפחתית, אבל אני רוצה מכונית בכל זאת.
לאיזו מהאמירות האלו מכוניות הסופר-מיני, הקטנות והמעוצבות מתחברות? הגעתה של אופל קורסה לישראל אפשרה לנו להתחבט בסוגיה תוך כדי נסיעה אפנתית, בדרום ובצפון, במכונית המודרנית והלא שגרתית למראה, שחולקת פלטפורמה עם פיאט גרנדה פונטו - זכר לשיתוף הפעולה בין היצרנים.

בחניה
ראו את המרכב המצודד - פנסי חזית ארוכים-ארוכים, חזית "אופלית" מודגשת ואווירה שונה ומעניינת מלפנים. מבט מהצד מגלה שילוב בין בלגן של חלונות ופנסים מלפנים וסגנון מוצק, איכותי וגם כבד מאחור. הצצה מאחור מגלה עיצוב עגלגל, קליל, צעיר, ואפילו חמוד. אין ספק, מעצבי המכונית בחרו סגנון צעיר שיפנה לסטודנטים דלי תקציב ועשירי סגנון.

ניכנס אל תוך תא הנוסעים של המכונית ונגלה שהסגנון הצעיר נמשך. כל האנשים שנכנסו אל המכונית במשך המבחן, בלי יוצא מהכלל, אמרו משהו על עיצוב הפנים. הצבע הכתום מקיף את הנכנס בבוטות, צג המחשב, שנהיה צג מערכת ה-GPS (בתוספת תשלום), מושך אליו את קווי העיצוב, והתוצאה היא שהאווירה בתא הנוסעים ללא ספק מיוחדת. "נורא!" אמר מישהו על הכתום; "מיוחד, כל הכבוד להם!" אמר אחר; "צריך להתרגל לזה" החליט שלישי.

 

עיצוב סביבת הנהג מקורי ומעורר תגובות, מצרך נדיר בימינו

 

התא שקט בנסיעה, והחומרים נראים איכותיים, אם כי סוגי החומרים משתנים כל כך מאחד לאחר שחסרה כאן הרגשה של איכות הרמונית. הנדסת האנוש בתוך התא נעה בין בינונית למצוינת, עם מנופים לא ממש אינטואיטיביים להפעלת המגבים והמאותתים. למה לא אינטואיטיביים? מכיוון שתמיד לאחר משיכת או דחיפת המנופים, הם חוזרים למקומם, וכך קשה להעריך בתחושת אצבעות מה מצב המאותת או המגב. בעיה נמצאת גם בכך שאנשים גבוהים אינם יכולים לראות את לוח המחוונים מכיוון שההגה עשוי להסתיר אותו מהם. מנגד, הפעלת מערכת הקול הטובה מגלגל ההגה היא ערך בהנדסת אנוש וההפעלה הכללית של הכפתורים השונים ברחבי תא הנוסעים פשוטה וטובה.

 

רמת האבזור בקורסה בסך הכול טובה, עם שש כריות אוויר ומערכת בקרת יציבות - אביזרים אלה משכיחים מהר מאוד את חסרונם של חלונות חשמליים מאחור או את חסרונה של מערכת בקרת אקלים. בתחום התוספות בתשלום ישנו גג השמש הענקי הנפתח וגם האביזר המקורי ביותר שהגיע לישראל בצד הזה של חצי מיליון השקלים בשנה האחרונה: מתקן מיוחד, מובנה במכונית, להובלת אופניים. משיכת מנוף בתא המטען גורמת ללוחית הרישוי האחורית להישלף אחורה בעצמה רבה. השליפה הזו מגלה מתקן מיוחד להובלת אופניים. תשכחו מרצועות מתדלדלות ומחריקות על השמשה. המתקן כולל זרועות חסונות לאחיזה באופניים, ואפילו פנסים אחוריים חלופיים כדי שלא להסתיר את הפנסים של המכונית עצמה, וזה לא הכול. באחד הצדדים בתא המטען ישנה דלת קטנה שמסתירה מאחוריה מתקן עם קומפרסור לניפוח גלגלי האופניים ולתיקון נקרים. מקסים. אם השקעתם 8,000 שקל באופניים קלים, לא תשקיעו עוד 3,500 שקלים כדי להוביל אותם כמו שצריך?

 

אמנם תנוחת הישיבה מצוינת בזכות שלל הכוונונים, אך המושבים עצמם אינם נוחים - הם קשים ואינם תומכים כראוי בכל גב. התמיכה הצדית שלהם דווקא מצוינת, והתחושה היא שהכיסא לופת אותך.

המושבים מאחור קומפקטיים וסבירים בצורתם, אבל הכניסה למושב אינה נוחה בשל מעבר צר מדי לרגליים בין המושבים לקורה האמצעית. הצפיפות הזו צפויה לפגום מעט גם בהתקנה של כיסאות בטיחות ובחגירת ילדים בתוכם. מרווח הברכיים מאחור אינו מרשים למבוגרים, אם כי מרווח הראש דווקא מצוין, גם לאנשים גבוהים.

תא המטען שימושי מאוד, אף שאינו גדול במיוחד. על אף סף ההטענה הגבוה, הגישה אל התא נוחה למדי, ולזכותו חלוקה פנימית (באמצעות מגירה נשלפת), ווי עיגון ומשטח הטענה שטוח כאשר המושבים האחוריים מקופלים.

 

בנהיגה

התנענו את המכונית ויצאנו לדרך. הצליל של מנוע ה1.4- ליטר נעים לאוזן לרוב ופעולתו חלקה ונעימה, אך תשעים סוסיו אינם מדהירים את המכונית למחוזות רחוקים מדי. לקורסה אין שום בעיה לשמור על קצב התנועה וגם לצאת לעקיפות, אם כי כדאי ללמוד להסתדר ללא עקיפות חפוזות בהאצות חזקות. כוחו של המנוע זמין בעיקר בתחומי המהירות הבינוניים (גזרת 3,000-4,000 סל"ד) ולמעלה מזה קשה לו, קצת, לנשום.

 

מתקן הנשיאה לאופניים - יקר, אך מקורי ושימושי ביותר

 

תיבת ההילוכים האוטומטית משלימה את המנוע היטב, למרות פשטותה היחסית. מדובר בתיבה משכילה, שלומדת לשמור על הילוך נמוך בעת הצורך, אולם מסתפקת בארבעה יחסי העברה בלבד, ואינה מספקת מצב נהיגה ידני (“טיפטרוניק"). פעולת התיבה מצוינת - העברות ההילוכים חלקות ומהירות, בדיוק כמו שצריך, ונראה שיחסי ההעברה יודעים לנצל היטב את סוסי המנוע.

 

נהיגה בכביש ערד-סדום הנודע וגם כביש הבקעה המפותל מאפשרת ללמוד לפתוח ולומר שמדובר בשלדה מעולה. אחיזת הכביש שקורסה מספקת גבוהה ביותר (ומערכת בקרת היציבות נדרשת לפעולה רק במקרים נדירים באמת), וקל מאוד לשלוט בה גם בפיתולים מהירים מאוד. התלונה העיקרית (לפני שנגיע להגה) נמצאת בזוויות הגלגול המוחשיות, שעשויות לדכא מעט את חדוות הנהיגה.

הגענו להגה. כדי שלא תהיינה אי-הבנות נאמר כבר שמדובר בהגה מצוין: חד ומדויק וגם מגיב במהירות לדרישות הנהג. בנסיעה עירונית ובחניות הוא גם קל מספיק כדי למשוך אליו לא מעט אוהדים עירוניים. הבעיה שלו, כמו של רובם הגדול של ההגאים החשמליים שאנו מכירים כיום, הוא המחסור הבולט בתחושה. ישנו ניתוק מוחלט בין הנוהג ובין הכביש, והדבר פוגם מאוד בהנאה בקרב חובבי נהיגה.

 

בתחום הנוחות הקורסה איננה מספקת חוויה אחידה. אל המושבים הקשים מצטרפת נסיעה "גרמנית" שמפרטת באוזני הנהג וכן מודיעה לחוליותיו על כל שבר ופגם בכביש בנסיעה עירונית אטית או במהירות בינונית. במהירויות גבוהות יותר המתלים דווקא סופגים היטב הן את הפגמים הקלים והן את הרציניים. תא הנוסעים שקט בסך הכול ורעש המנוע נשמע היטב בסל"ד גבוה בלבד. אולי האיכות הגבוהה המספקת שקט בתא הנוסעים עושה את המזגן רועש כמעט בכל מצב הפעלה.

אם הזכרנו את ההגה, שהוא מצוין בנסיעה עירונית מתונה ובחניות, נאמר גם שמבנה החלק הקדמי של המכונית עושה את החניה לא נוחה בעליל. הסיבה נמצאת בכך שגם נהגים גבוהים לא יצליחו לראות את קצה המכונית, והדבר מקשה על תמרוני מרכז תל אביב וחניותיו.

 

אחות קטנה
אז למי מכונית כמו אופל קורסה מתאימה בישראל, למי שיש כסף ורוצה מכונית עירונית קטנה או למי שאין כסף והוא רוצה מכונית משפחתית, אך יסתפק במכונית קטנה? עושה רושם שקורסה החדשה נופלת קצת בין הכיסאות. מצד אחד היא מקרינה סגנון צעיר, מודרני, כמעט צעקני. היא נראית שימושית מאוד לזוג צעיר או לסטודנטים. היא אינה נוחה כל כך, אבל זה לא נורא.

מצד אחר היא איכותית, אירופית, מוקפדת. מי שיש לו כסף ומחפש מכונית עירונית ייהנה מהרגשה כללית של מכונית ברמה גבוהה ואם יחפוץ לצאת אל מחוץ לעיר, ייהנה משלדה משובחת ומנסיעה שקטה.

 

המנוע אינו חזק במיוחד, אבל חלק ונעים לאוזן. אחיזת הכביש מעולה

 

הבעיה היא שבמחיר של 112,500 שקלים, לפני התוספות החביבות, קורסה יקרה מדי. הפתרונות לסטודנטים הצעירים ההם נמצאים במרחק של 15 אלף שקלים פחות – מגטס עד סיריון, מפנדה עד סוויפט. מחפשי מציאות משפחתיות יכולים לקנות במחיר הזה דברים שימושיים הרבה יותר כמו סקודה רומסטר, ניסאן נוט או דייהטסו מאטריה.

דווקא מי שיש לו כסף עשוי למצוא בקורסה את מבוקשו. האיכות והסגנון עשויים בהחלט לקרוץ למי שמחפש זאת. כי בגלל שערי האירו המאמירים, צריך לזכור כי הקורסה אינה חלופה למכונית משפחתית שעולה 114 אלף שקלים אלא אחות הקטנה של המשפחתיות האירופיות שעולות 133 אלף שקלים לפחות



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר...
לכתבה המלאה