מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


מבחן השוואתי: גולף GTI מול C4VTS

האייקון המוטורי המתחדש של פולקסווגן פוגש בקומפקטית החמה של סיטרואן על כבישיהם המקורזלים של הרי ירושלים. רק אל תזכירו את ה- GTI המקורית?
כתב: כתב: שחר הזלקורן צלם: עופר חזן , סוג מבחן: השוואתי תאריך: 19/01/06

בשנות העשרים והשלושים של המאה הקודמת הגיעו לארץ טיפוסים חיוורים שכונו בשם הקולקטיבי `חלוצים`. הם נטשו את סיר הבשר של אירופה הקרירה לטובת ארגז החול של הלבנט המהביל, ואי-שפיות היא ההסבר ההגיוני היחיד להגירה התמוהה; מלבד מדבר, כמה ביצות, שכנים עצבנים ועיירת פיתוח בשם `תל אביב` לא היה כאן הרבה. ובכל זאת, הם באו, ראו ובדרך כלל ניצחו; את החום, את היתושים, את האנגלים ואפילו את הנטייה יהודית להשמדה עצמית. והסוד שלהם? הסתפקות במועט – הם אכלו מעט, ישנו מעט, עבדו קשה וסבלו הרבה. אילו נדרשתי למלא את מקומו של סבא שלי, שהגיע לפלשתינה ב- 1930, הייתי קושר את עצמי לתורן האנייה שהביאה אותו לחופי הארץ ומתחנן שיחזירו אותי לערבות הבוכיות של פולניה עילית. אבל זה לא רק אני – אנחנו דור שאינו מוכן להסתפק במועט. אנחנו רוצים הכול – ועכשיו. אין אצלנו `או-או`, אנחנו חייבים `גם וגם וגם` – איננו מוכנים לוותר או להתפשר. קחו לדוגמה את תעשיית הרכב: `פעם` הדרישות ממכוניות היו פשוטות – מכוניות משפחתיות היו צריכות להיות שימושיות ונוחות, מכוניות ספורטיביות נדרשו להציע הנאה ומהירות, ובטיחות הייתה רעיון ערטילאי שלא ממש עניין אף אחד; היום אנחנו רוצים שהמכוניות שלנו יהיו גם מהנות וגם מהירות וגם נוחות וגם מרווחות וגם בטוחות וגם… נו טוב, הבנתם את הרעיון. וזו הסיבה לבחילה שתוקפת אותי בכל פעם שמישהו מפטיר לידי "אה, פעם ידעו לייצר מכוניות!" המצב של מעיי מחמיר כשמדובר במכוניות ספורטיביות מזן הקומפקטיות ה`חמות`; אם מישהו לוחש באוזני "למה, למה כבר לא עושים אותן כמו הגולף GTI המקורית?!" אני נתקף רצון עז לפרק את הלוחש לאטומים קטנים-קטנים שאיש לא יצליח למצוא.

מתיחת צמיגים
והנה גולף GTI החדשה מגיעה לישראל, ואם מישהו יעז לשאול אותי "נו, היא כמו המקורית?" אני נשבע שאמלוק את צווארו. אמנם ה- GTI החדשה אמורה להחיות את רוחה של מייסדת השושלת המיתולוגית, אך היא אמורה להיות גם מכונית `עגולה` – בטוחה, נוחה ושימושית. אבל לפני שנמתח את צמיגיה של ה- GTI, הנה חידה קטנה: כמה מכוניות קומפקטיות `חמות` נמכרות כיום בישראל? רוצים רמז? בבקשה: ה- GTI הכפילה את ההיצע. כן, ניחשתם נכון – מלבד הגולף הספורטיבית, רק ה- C4 של סיטרואן מצילה את המצב עם גרסת ה- VTS האתלטית. וכדי שתבינו כמה קשים חייהן של הקומפקטיות החמות כיום, צירפנו אותה למבחן של ה- GTI – סתם כדי להוסיף עוד קצת עניין למה שהוא ממילא מבחן מאוד, מאוד מעניין.
אך לפני שנערב שמחה בשמחה, בואו נתחיל בכך שנרקוד על חתונה אחת – ה- GTI החדשה ראויה לכמה דקות לבדה באור הזרקורים. למרבה הצער, האור הזה חושף את העובדה שהופעתה לא ממש שונה מזו של אחיותיה ה`פשוטות`; יש שיאהבו את הצניעות הזו, אך לא מעט מהלקוחות הפוטנציאליים מחפשים רעש וצלצולים – והם עשויים להתאכזב. לנו זה לא ממש הפריע. כבר בירידה לאיילון התחוור לנו שאנו עומדים ליהנות עם ה- GTI, אז למה להתעכב על קוסמטיקה?! בעצם, ההבנה כי מצפה לנו יום שמח זרחה בראשינו כבר עם הכניסה ל- GTI – זוג המושבים הקדמיים, שחיבקו את עצמותינו באחיזה איתנה, רמזו מיד כי הכוונות של המכונית רציניות. מעיכת המצערת ביציאה מחניון המערכת אישרה את התחזיות האופטימיות ושיגרה אותנו כמו צ`יטה מבוהלת אל עבר האופק. בדרך אל כבישיהם המקורזלים של הרי ירושלים שירכנו את צמיגינו באטיות מצמררת בכביש מספר 1. התסכול שהצטבר בכף רגלנו הימנית התפרץ מיד עם ההתנתקות מעומסי התנועה – ואיך שהוא התפרץ! האמת היא שנתון התאוצה מהמקום של ה- GTI אינו מרהיב במיוחד: 6.9 שניות ל- 100 קמ"ש אינן מציבות אמת מידה חדשה בקטגוריה. אבל תאוצות הביניים הן סיפור אחר – `עקומת מומנט שטוחה` היא ההסבר המדעי לתזזית שאוחזת ב- GTI בכל פעם שנוגעים בדוושת המצערת שלה. רגע אחד אתם כאן, שנייה ורבע לאחר מכן אתם באזור מיקוד אחר. הבעיה של צבירת המהירות המרשימה הזו היא הקלות שהיא מתבצעת בה. מנוע הטורבו שואף, נושף ושורק – ובום! הרישיון עף מהחלון ואתם עומדים מול שוטר וממלמלים "עזוב אותי באמא`שך". אם לשוטר תהיה טיפת שכל בקדקוד, הוא יסכים לוותר לכם תמורת סיבוב קצר ב- GTI – "אחי, אין בעיה! תחזיק את הכובע ואני כבר חוזר". הבעיה היא שהוא לא יחזור מהר כל כך, כי עם ה- GTI החדשה – בניגוד לקודמתה – אפשר ליהנות, ואפילו במידה שעשויה להיראות כלא מוסרית בעיני צופים (או נהגים) לא מיומנים.

מחלק מוסר

ואולי 140 קמ"ש בכניסה לסדרת פניות `S` הם אכן מהירות לא מוסרית, אבל קשה לנהוג במכונית כמו ה- GTI בלי להידרדר למעשים מגונים. היא לוחצת על כל הבלוטות הנכונות – היא משנה כיוון בצייתנות, היא שומרת על נייטרליות מבורכת במרבית הזמן, והיא מסכימה לנענע את ישבנה כשצריך. אמנם ההגה אינו מתקשר מי-יודע-מה, אבל הוא מדויק וחד דיו כדי שנוותר לו. ונוסף על כך, ה- GTI גם נוחה למדי – אמנם האספלט שלנו מצליח מדי פעם להוציא אותה (ואותנו) משלוותה, אבל לא במידה שעשויה לסכן איברים פנימיים. ובכל הזמן הזה, בעוד אנו משחיזים את צמיגיה של ה- GTI, עמדה לה ה- VTS והמתינה בסבלנות שנסיים. והיא ממש, ממש יפה כשהיא מותחת את איבריה בשמש החורפית. אבל עם כל הכבוד למראה עיניים, אנחנו כאן בגלל האדרנלין. וברגע שמפנים את חרטומה הסקסי של הצרפתייה לכביש טכני נתקלים במתכון הפגום שהפריע לנו עוד כשפגשנו את ה- VTS לראשונה, לפני יותר מחצי שנה: סיטרואן יצרה מכונית כישרונית ומהירה הסובלת מהגה חשמלי מדכא. ומכונית קומפקטית חמה – `מכונית נהיגה` – חוטאת לייעודה אם היא אינה מציעה הגה טוב. וזה חבל – גם מפני שזה מפריע ל- VTS למצות את יכולתה וגם מפני שאנחנו יודעים שסיטרואן `יכולה יותר`. אבל זהו מחיר הקדמה: ה- VTS מנסה להיות גם מהירה וגם נוחה וגם בטוחה וגם מפנקת – ולשם כך היא מוותרת ומתפשרת פה ושם. מי שמבקש מכונית מוחצנת בעלת תפריט אביזרים א-ר-ו-ך ויכולת דינמית נאה יכול למצוא ב- VTS בת לוויה מוצלחת. אבל אם כמונו אתם מחפשים ריגושים עמוקים וחדים יותר, הצרפתייה הנאה עשויה לאכזב אתכם – למרות המנוע הנעים, למרות היכולת הגבוהה ולמרות השיק הייחודי.

סיכום מבחן

וכך אנו חוזרים אל ה- GTI, שמצליחה טוב (הרבה) יותר במלאכת הריקוד על כמה חתונות; היא מכונית ספורטיבית מצוינת שיכולה לשמש גם מכונית משפחתית לכל עניין ודבר, עם תא נוסעים נעים ואיכותי ומפרט אביזרים מספק (רק חבל שעיצוב הפנים כה אפרורי). ומלבד כל המעלות, ה- GTI מציעה גם את אחת התיבות הטובות ביותר שנחו תחת ידינו: ה- DSG כפולת המצמדים; אם למישהו יש ספק כלשהו בנוגע לעתידן של תיבות ההילוכים בכלל ושל התיבות הידניות בפרט, הוא מוזמן להתרשם מה- DSG. למעט הערה קטנה על התפעול במצב הידני – שאינו ידני דיו – קשה למצוא פגמים בתיבה הזו. לכל השבחים הללו יש מחיר, ובמקרה של ה- GTI (ולא במפתיע) מדובר בלא מעט זוזים: גרסת שלוש הדלתות הידנית עולה 225 אלף ש"ח – כ- 35 אלף ש"ח יותר מה- VTS; מכונית המבחן, המצוידת בתיבת ה- DSG, דורשת המחאה על סך רבע מיליון ש"ח. נו, והיא שווה את זה? שאלה יפה. אין ל- GTI מתחרות של ממש בארץ: ה- VTS אינה משתווה אליה, ויריבות כמו רנו-ספורט מגאן 225, ב.מ.וו 130i ואופל אסטרה OPC אינן טורחות (בשלב זה) לבקר במחוזותינו. אמנם ה- WRX החדשה של סובארו, שמחירה מתחיל ב- 210 אלף ש"ח, יכולה להיות אופוזיציה לוחמנית, אך מדובר במכונית מזן אחר. מה שמותיר את ה- GTI לבדה: מכונית יקרה אבל מאוד, מאוד מוכשרת. ואם מסכמים את כל המטלות שהיא יודעת לבצע (היטב), המחיר נראה מאיים הרבה פחות.



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות ופולקסווגן טיגואן (TIGUAN) הוא המצטיין בקטגוריית הג'יפים לשנת...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר בסופרמיני מרשימה, עם הצהרה אופנתית מודרנית. הפעם היא לא פוחדת וגם מגיעה במידות גדולות יותר. אז...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי לא יהיה ענק. הגודל לא קובע? מתניעים.  הנעה ומפרט טכני נפח המנוע של רנו טווינגו...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר שפוי לחלוטין.     בשנת 2017 הקרוז הוא רכב אחר לחלוטין, החל מייצורו...
לכתבה המלאה