מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


מבחן: סיטרואן C4

ה- C4 החדשה מתייצבת על אדמת ארץ הקודש ומבקשת לנגוס בעוגת המכירות של קטגוריית הקומפקטיות. לקחנו אותה לכבישי המבחן ה"סודיים" שלנו כדי לבחון את סיכויי ההצלחה שלה
כתב: כתב: שחר הזלקורן צלם: עופר חזן , סוג מבחן: רגיל תאריך: 26/04/05

אחת מתקנות התעבורה ה`מבריקות` ביותר של מדינת ישראל קובעת כי מותר להסיע באוטובוס שלושה ילדים במושב, ללא חגורת בטיחות וללא מלווה. בישיבה של ועדת הכלכלה בכנסת, שבה נמתחה ביקורת חריפה על תקנה זו, אמר המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, כי הורדת מספר התלמידים ברכב דווקא תעלה את הסיכון לתאונות דרכים, מאחר שיותר רכבים ינועו על הכביש. אני מבקש (מתחנן) שתקראו את המשפט האחרון פעם נוספת. נו, עוד לא ארזתם?! מר לנגר כמובן צודק – לדעתי אפשר להעמיס אפילו חמישה ילדים בכל מושב אוטובוס פנוי – כך יידרשו פחות אוטובוסים להסיע את הזאטוטים המעצבנים, ועל פי ההגיון של מר לנגר הדבר יביא לירידה משמעותית במספר תאונות הדרכים. בעצם, אם כבר חושבים על זה, בואו נחליף את האוטובוסים בדיליג`נס ונשלח את הילדים לבית הספר על חמורים – כידוע, הנזק בתאונות-חמורים הוא קטן מאוד (גם לחמור וגם לרוכב). ובאותה הזדמנות אפשר גם להעלות את מספר הנוסעים במכוניות מחמישה לשמונה. או עשרה. אז יהיו פחות מכוניות על הכביש ופחות תאונות דרכים, לא?! לפעמים אני תוהה בשביל מה יצרניות הרכב מתאמצות ומפתחות מכוניות יותר ויותר מתוחכמות ובטיחותיות. כל מה שצריך הוא לדחוס בהן תריסר נוסעים – וכל הבעיות יבואו על פתרונן. ה- C4 החדשה של סיטרואן, למשל, זכתה בחמישה כוכבים במבחני הריסוק של יורו-NCAP – אבל במשרד התחבורה הישראלי בטח עוד לא ממש מבינים את כל העניין הזה של כוכבים (הם בטוחים שזה משהו שקשור למלונות או למבצעים של חברת כרטיסי אשראי). אחד השכלולים המעניינים ביותר ב- C4 הוא ההגה – טבור ההגה (החלק המרכזי, המכיל את כרית האוויר) קבוע, ורק גלגל ההגה מסתובב; עפ"י סיטרואן, הדבר מאפשר שימוש בכרית אוויר מלבנית ורחבה יותר מהכריות העגולות ה`רגילות` (ובנוסף, טבור ההגה מארח מתגים השולטים על מערכת השמע ובקרת השיוט). מה שמעניין אותי יותר מכל דבר אחר הוא איך הגיבו פקידי משרד התחבורה כשראו את ההגה החדשני של ה- C4 – "אוי-וי! זה שבור! תביאו ג`בקה ולום, מהר!".

ה- C4 החדשה מצוידת גם במערכת התרעה על סטייה מנתיב – באמצעות חיישנים אופטיים המותקנים בגחון המכונית, המכונית `יודעת` לזהות שינוי בצבע הכביש (מהצבע הכהה של האספלט לצבע הבהיר של סימוני הכביש). אם הסטייה מתבצעת ללא הפעלת איתות מצד הנהג, ה- C4 מפעילה רטטים במושב הנהג. נחמד, נכון? ובכן, המערכת המרטיטה הזו לא תגיע לישראל. ולמה? מתברר שהכבישים שלנו אינם מסומנים בהתאם לתקנים האירופיים. הכבישים שלנו גם לא סלולים בהתאם לתקנים האירופיים, אבל זו בעיה איתה מתמודדת ה- C4 באופן משביע רצון. אמנם לא מדובר כאן על שטיח מעופף א-לה-C5, אבל בסטנדרטים של מכוניות קומפקטיות בהחלט מדובר על נוחות גבוהה. ראוי לסייג מעט את הדברים בכל הנוגע למהירויות נמוכות, בהן ה- C4 מגלה נוקשות מסוימת (ומפתיעה – אם מכניסים למשוואה את קודמתה של ה- C4, הקסארה, שהייתה נוחה כמעט בכל תנאי הדרך). ההפתעה הדינמית הגדולה של ה- C4 היא התיבה האוטומטית: אמנם מדובר בתיבת ה- AL4A המושמצת של פיג`ו-סיטרואן, אך בגלגולה הנוכחי מדובר בתיבה נעימה, המבצעת את המוטל עליה באופן משביע רצון. הבעיה שלה טמונה ביחסי ההעברה הארוכים מדי (פועל יוצא של ארבעה הילוכים בלבד), שמעכבים את ההתקדמות בכבישים הרריים. אין ספק שמנוע ה- 1.6 ליטר (110 כ"ס) של ה- C4 היה מסתדר טוב יותר עם תיבה ידנית או תיבה אוטומטית בעלת הילוך נוסף (או שניים). ואם כבר דרכו צמיגינו בכבישים הרריים, ראוי שנדבר (בקצרה) על ההתנהגות של ה- C4. למרות שלא מדובר במכונית שובבה וששה-אלי-פניות, הסיטרואן הקומפקטית יודעת לזרום. אמנם אין כאן את אותה חדות ספורטיביות שאנו רגילים לקשור למכוניות צרפתיות (של פעם…), אבל בינינו – כמה מהלקוחות הפוטנציאליים של ה- C4 באמת מתעניינים בתת-היגוי טרמינלי?

אי אפשר לעצור את הקידמה
בעולמנו החומרני, נושאים רוחניים כמו `התנהגות` מעניינים בעיקר כתבי רכב ופסיכולוגים קליניים. הלקוחות – אלה שבאמת קובעים – רוצים עיצוב, מותרות, איכות ובטיחות. ומאלה מציעה ה- C4 מנות נדיבות. אמנם עיצובה העגלגל של גרסת החמש-דלתות אינו סקסי כמו זה של גרסת השלוש-דלתות, אך אין הדבר גורע מהתוצאה הסופית (הנאה). עיצוב תא הנוסעים מעט בעייתי יותר: אין ויכוח על המאמץ שהושקע, אך יש כמה מקומות בהם ניכר כי העיצוב קיבל עדיפות על פני השימושיות (יש לא פחות משלושה צגי מידע דיגיטליים שונים – וזה לא הדבר הכי ידידותי-למשתמש שאפשר לחשוב עליו). תפריט האביזרים בגרסת ה- SX אינו ארוך במיוחד, מאחר שמכונית זו מכוונת לקבוצת רישוי 2; גרסת ה- PACK נועדה להשביע את רעבונם של חובבי הגאדג`טים והיא מציעה חיישני אור וגשם, בקרת אקלים, חישוקים קלים ושאר ירקות (חשמליים, כמובן). עוד נושא שכדאי להתעכב עליו לפני שנצא מתא הנוסעים הוא איכויות החומרים וההרכבה. ה- C4 מתהדרת בפלסטיקה נעימה, אם כי עדיין לא מדובר בסוג שמעטר את הגולף של פולקסווגן. איכות ההרכבה טובה מאוד, ובהחלט מציגה שיפור ניכר ביחס למכוניות קודמות של סיטרואן.

שיק אקסצנטרי
ה- C4 היא מכונית מוצלחת – עיקר כוח המשיכה שלה טמון בשיק הסיטרואני האקסצנטרי, שכל כך חסר לקודמתה, אך גם במישורים `סטנדרטיים` יותר היא מספקת את הסחורה. הצלחתה תיקבע (כמובן) על ידי תגי המחיר שיוצמדו לישבנה: גרסת ה- SX הבסיסית צפויה לעלות בין 120 ל- 125 אלף שקל; גרסת ה- PACK (המאובזרת כדבעי) תעלה כעשרת אלפים שקל יותר. טווח מחירים זה מציב אותה בלב הקלחת הרותחת של קטגוריית הקומפקטיות, מול מכוניות מצוינות כמו המאזדה3, רנו מגאן, פיג`ו 307 ואפילו פולקסווגן גולף. אמנם מדובר ביריבות משובחות, אולם אין ל- C4 סיבה לחשוש מהן. כל שנותר כעת הוא לראות מה יצליחו לעשות אנשי השיווק של סיטרואן בישראל.



כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות ופולקסווגן טיגואן (TIGUAN) הוא המצטיין בקטגוריית הג'יפים לשנת...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר בסופרמיני מרשימה, עם הצהרה אופנתית מודרנית. הפעם היא לא פוחדת וגם מגיעה במידות גדולות יותר. אז...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי לא יהיה ענק. הגודל לא קובע? מתניעים.  הנעה ומפרט טכני נפח המנוע של רנו טווינגו...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר שפוי לחלוטין.     בשנת 2017 הקרוז הוא רכב אחר לחלוטין, החל מייצורו...
לכתבה המלאה