מבחני דרכים וחדשות רכב

סוג כלי רכב:
יצרן:
דגם:
טקסט חופשי:


לקסוס GS450h, יחידה במינה

לקסוס רקחה תבשיל לא קל לקיבה ישראלית, GS450h. עושר ויוקרה, או צניעות וחסכון
כתב: כתב: חיים זרזר צלם: איתמר רותם

בימינו כולם רוצים להיראות בדבר הנכון ולעשות את הדבר הנכון, ואם אפשר לעשות את כל זה ובכל זאת לא להתפשר, אז על אחת כמה וכמה. לקסוס GS450h, שעלתה לאחרונה ארצה, מנגנת בדיוק על מיתרים אלו. היא גם אפנתית בהיותה היברידית וגם אינה מאלצת את בעליה לחיי סגפנות, לוויתור על מנעמי החיים ועל ביצועים ראויים לשמם.

אלא שלא הכול ורוד. מאחר שלמכונית זו נפח מנוע גדול משלושה ליטר, היא אינה זוכה להטבת המס כמו מכוניות היברידיות אחרות, ולכן ייאלץ מי שרוצה להראות כי אכפת לו מהסביבה לשלם את מחיר במלואו. השאלה היא מהי התמורה?

 

התרשמות ראשונית
לקסוס GS זכתה לאחרונה למתיחת פנים קלה, והשינויים החיצוניים שקיבלה אינם מהותיים, ואל תחפשו הבדלי עיצוב בין הגרסה ההיברידית לגרסה הרגילה כי למעט כמה סמלי "היבריד" ורקע כחול מאחורי סמל החברה, העיצוב פשוט זהה. ל GS450h-אותו מראה אלגנטי שאינו ייחודי או בולט, אך בהחלט נאה לעין, גם לזו המורגלת בתוצרת גרמנית. הממדים החיצוניים דומים לאלה של החברות האחרות בקבוצתה, למעט בגובה - שם GS נמוכה בכמה סנטימטרים, ואת המחיר משלמים הגבוהים שבינינו במפגש ראש עם קורת הגג בעת הכניסה לתא הנוסעים והיציאה ממנו.

לאחר שמתמקמים במושבי העור המזמינים בתא הנוסעים אפשר להתרשם מעיצוב שלא ייחרת בזיכרון, אך ללא צל של ספק תא הנוסעים מספק את הפאר והנוכחות שנבקש למצוא במכונית מסוג זה. האבזור כולל את כל מה שנבקש, פלוס המון דברים שמרבית הנוהגים לא ישימו לב כלל לקיומם. חבילת הפרימיום שמכונית המבחן הגיעה אתה מעלה את מספר כריות האוויר משמונה לעשר, תא הנהג זוכה לשפע עץ ועור, ומסך המגע המרכזי משתפר לטובת המצלמה האחורית בעת נסיעה לאחור. אותם מושבים מציעים נוחות ראויה לציון, למעט תמיכה צדית לא מספקת במושבים הקדמיים.

למעשה ההבדל הניכר בין GS הרגילה לזו ההיברידית טמון בתא המטען, שעל חשבונו מוקמו הסוללות בגב המושבים האחוריים, והדבר גוזל מאה ליטר בנפח האחסון ומשאיר נתון צנוע של 330 ליטר.

נהיגה ראשונית
כבר ברחבי העיר ניתן להתרשם כי כיול המתלים, כיאה למכונית המיועדת לשוק האמריקני, הוא על הצד הרך; מה שטוב במהירויות נמוכות טוב פחות עם טיפוס מד-המהירות, בייחוד בכבישים מטולאי אספלט. למרות תוספת בולמי הזעזועים בעלי מצב ספורט שקיבלה המכונית במתיחת הפנים, GS450h אינה מכונית לנהיגה דינמית, אף שהיא מפגינה שיפור ניכר בהתנהגות ובאחיזה לעומת GS300 שנהגנו בה בעבר. הסיבה היא שגם במצב ספורט כיול המתלים רך, ההנעה האחורית אינה באה לידי ביטוי גם אם מנתקים את מערכת בקרת האחיזה כי לא באמת מנתק משהו, וההגה השתקן משלים את הקביעה כי מקומה של מכונית זו בכבישים מהירים, בשיוט קבוע, שיתענגו בו נוסעיה על המושבים הנוחים ועל השקט השורר בה בתנאים אלו.

דווקא מנוע הכלאיים, המספק באופן משולב 340 כ"ס, מביא עמו נתוני האצה מרשימים של 5.9 שניות מאפס למאה קמ"ש ומהירות מרבית של 250 קמ"ש, אף שתוספת המשקל של המערכת החשמלית והסוללות היא כ-250 ק"ג לעומת 300GS הרגילה. הנתונים היבשים מצליחים לעבור לתחושות שבזכותן GS450h היא מכונית זריזה ביותר בהאצות ובעקיפות, כל עוד המנוע החשמלי אתנו (ועל כך בפסקה הבאה), על אף השימוש בתיבת הילוכים רציפה בעלת אפשרות לשישה יחסי העברה קבועים, אשר אינה מהמוצלחות שנתקלנו בהן למעשה, בשימוש הידני כמעט לא מרגישים הבדל בין אותם יחסי העברה קבועים ובין המצב הרציף, למעט בנהיגה במורד. כמו כל תיבת הילוכים רציפה, האצה חזקה מעלה את הסל"ד, ולמרות הבידוד המעולה, הצלילים שמנוע ה-V6 מנפק אינם מלהיבים. צריך להפנים שלמרות הביצועים המעוררים, דווקא בנהיגה נינוחה בולט השילוב הזה בין יחידת הכוח ההיברידית לתיבת הרציפה לטובה, ואספקת הכוח מתקבלת מיד בשקט יחסי.

לפיכך נתכנסו כאן
גולת הכותרת במכונית זו היא ללא ספק מערכת ההינע ההיברידית שעובדת, כצפוי ממותג הפרימיום של טויוטה, בצורה זהה לזו של אחותה הקטנה, פריוס, המתהדרת במערכת היברידית מהזן שיודע גם לנסוע בעזרת המנוע החשמלי לבדו. כמו פריוס, גם בלקסוס ניתן להתחיל תנועה מהמקום באמצעות המנוע החשמלי בלבד, אלא שלשם כך תידרש רגל עדינה ביותר על דוושת התאוצה. השיא שלנו בשימוש במנוע החשמלי בלבד הגיע בכביש מישורי למהירות של קרוב לחמישים קמ"ש, וזה צמח לנתון שיא של שישים קמ"ש בירידה מתונה. כל המעברים בין מנוע הבערה לזה החשמלי נעשים ללא התערבות בן האנוש, לפי צורכי המכונית באותו הרגע. כך בעת עצירה כבה מנוע הבנזין, וכל מערכות החשמל נסמכות על סוללות המנוע החשמלי המתוגברת.

הסוללות המתוגברות נסמכות על טעינה משני מקורות, האנרגיה המתקבלת מסיבוב הגלגלים בעת האטה, ומנוע הבערה המטעין את הסוללות, שבעצם מתפקד כגנרטור לכל דבר ועניין, גם בעת עצירה, כאשר הסוללות ריקות מחשמל.

איך כל העניין מתפקד בתכלס? חייבים לחלק את התשובה לכמה גורמים הנגזרים מאופי הכביש והתנועה. בכביש המהיר המישורי, מנוע הבנזין מנגן כינור ראשון ונעזר בחשמלי בעת האצות או עליות. בירידות ובהאטה כבה מנוע הבנזין, והסוללות מתחילות להיטען. בתנועה זורמת בעיר המכונית משתמשת בשני המנועים, על פי הצורך.

בשני מצבים עיקריים נתקלנו בהתרוקנות מהירה של הסוללות: בפקקים ממושכים, ואז מנוע הבערה נכנס לעניינים כמחולל זרם – וזה קורה מהר יותר אם המזגן ומערכת התאורה עובדים; בנהיגה מהירה בכבישים הרריים. אז הסוללות המזינות את המנוע החשמלי אינן מספיקות להיטען, וצצה לה בעיה קטנה: לקסוס GS450h משתנה ממכונית זריזה ביותר, הנסמכת כעת על מנוע הבנזין בלבד, למכונית עצלה למדי, שמעבירה מעט כוח בצורה לא לינארית וקופצנית משהו. חשוב לציין כי מצב זה קיצוני ביותר, ומרבית הסיכויים שהסוללות לא יתרוקנו בנהיגה מתונה יותר בכביש הררי.

עניין של תדמית
לקסוס GS450h אינה באה לספק את הפתרון להתחממות הגלובלית. בעצם גם הטכנולוגיה ההיברידית בכללותה לא באה לעשות כן. זוהי טכנולוגיית ביניים שעתידה ככל הנראה להיעלם במתכונתה הנוכחית, אלא שכעת היא הטכנולוגיה המובילה בתחומה. אז למי היא מתאימה? לא למחפשים להוריד בצריכת הדלק האבסולוטית משום שיש מכוניות "רגילות" חסכוניות ממנה. GS450h כן מתאימה לאנשים שמחפשים לא להתפשר על איכות יוקרתית, שיכולות דינמיות וספורטיביות אינן מעניינם, והם כן רוצים לחסוך בהוצאות הדלק קצת יותר ולזהם קצת פחות, וחשוב מכך – להיראות ככאלו. לאותם אנשים לקסוס מציעה חבילה נהדרת, ולא משום שהיא היחידה מסוגה בארץ.
רק טיפ בטיחותי למעוניינים: במסך המרכזי מידע רב על תצרוכת הדלק ומידע על מקור העברת הכוח באותו הרגע. לטובתכם, כדי להסתמך על אותו מידע במתכונת מצומצמת הנמצא בלוח המכוונים. זה היה יכול להיות כואב…

 

 


היברידיות יוקרתיות - רקע
הטכנולוגיה ההיברידית נושאת זה זמן מה את נס ההתמודדות העכשווית של עולם הרכב העולמי עם הצורך בצורות הינע חלופיות, חסכוניות ומזהמות פחות – עד השתלטותה של המכונית החשמלית וטכנולוגיית תא הדלק. מלבד העניין הטכני גרדא נהייתה בעלות על מכונית היברידית מעין סמל סטטוס, כרטיס כניסה למועדון שנמצאים בו האנשים הדואגים להפחתת זיהום הסביבה ולעתיד חיינו ומעוניינים לבלוט כמזוהים עם אפנה זו. סיפור ההצלחה של המכוניות ההיברידיות עלה על גל ההצלחה בייחוד בשוק הרכב האמריקני, עם מובילת הז'אנר - טויוטה פריוס, שיצרה שפת עיצוב משל עצמה (בלי לשכוח את הונדה אינסייט). להבדיל משוק הרכב האירופי, שלא אימץ לחיקו בהחלטיות את המכוניות ההיברידיות (ועובד על כיוונים אחרים, כגון מנועי דיזל יעילים יותר והיברידיות בעלות מנועי דיזל ולא בנזין), בארצות הברית גאתה הפופולריות של מכוניות אלו ונוצרה גם דרישה למכוניות היברידיות בקטגוריות גבוהות יותר. כך למשל נוכל למצוא היברידיות (Mild Hybrid – שאינן מסוגלות לנסוע בעזרת המנוע החשמלי לבדו), משברולט מאליבו וטויוטה קאמרי עד הכלים הענקיים, כגון פורד אסקייפ. בתחום מכוניות היוקרה הייתה לקסוס הראשונה שהרימה את כפפת ההיברידיות עת הציגה בשנה שעברה את GS450h, ואחריה החלו להצטרף גם היצרניות האחרות, ואפילו חברות הפרימיום מרצדס וב.מ.וו פיתחו מכוניות היברידיות לדגמי היוקרה שלהן, סדרה 7 ו-S קלאס, עם קריצה ברורה לכיוון היבשת החדשה.

 

דרך אגב, צבע חדש הדיח את הירוק כמזוהה בשוק הרכב עם שמירה על הסביבה, וכעת מכונית שרוצה להתהדר בעניין חייבת להצטייד בנוצות כחולות, למען השיוך המעמדי ההכרחי.


המנוע החשמלי מניע את הגלגלים


מנוע הבנזין מניע את הגלגלים וטוען את הסוללות

 
אנרגיית הבלימה טוענת את הסוללות


מנוע הבנזין והמנוע החשמלי מניעים את הגלגלים

סוסים מול עצים
מנוע הבנזין בתצורת V6 בנפח 3,456 סמ"ק מספק 292 כ"ס ב-6,400 סל"ד ומומנט של כ-37 קג"מ ב-4,800 סל"ד. מנוע החשמלי מוסיף 197 כ"ס ומומנט של קרוב ל-28 קג"מ. לפי החישוב המשולב, ההספק כללי הוא 340 כ"ס.

כמה זה חוסך לנו בדלק? בנהיגה בפקק עירוני ממוצע הייתה צריכת הדלק קרוב לשמונה ק"מ לליטר. בכביש מהיר במהירות קבועה של 110 קמ"ש צרכה המכונית 11.8 ק"מ לליטר ו-12.3 בנהיגה רגועה בכבישי הצפון. נתון זה ירד ל-5.6 בנהיגה אגרסיבית בכביש הבקעה. הגרוע ביותר היה קטע הנסיעה בנס הרים, או אז לגמה GS450h שלושה ק"מ לליטר. את התוצאה הטובה ביותר השגנו בירידות מירושלים לים המלח, עם נתון של 28.5 ק"מ לכל ליטר בנזין. צריכת הדלק הרשמית בחישוב ממוצע תשתפר מ-10.2 ק"מ לליטר ל- 12.6 ק"מ לליטר.

על פי נתוני היצרן, GS450h משחררת לאוויר העולם 185 גרם 2CO לקילומטר לעומת 226 גרם בקרב 300GS ולעומת מתחרות בעלות הספק וביצועים דומים שפולטות 219 גרם/ קילומטר למרצדס E350 (עם מנוע CGI), ו-244 גרם/ קילומטר לאודי A6 בגרסת 4.2 ליטר.

 


 

 
 
 


כתבות נוספות

המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016 המצטיינות של EURO NCAP לשנת 2016
בקטגוריית המשפחתיות הגדולות מצטיינה טויטה פריוס (PRIUS), יונדאי איוניק (IONIQ) מצטיינת בקטגוריית המשפחתיות הקטנות ופולקסווגן טיגואן (TIGUAN) הוא המצטיין בקטגוריית הג'יפים לשנת...
לכתבה המלאה
אפקט הוואו של סיטרואן C3 אפקט הוואו של סיטרואן C3
היא מזכירה לנו את סיטרואן קקטוס, גם מבפנים וגם מבחוץ, אבל סמכו עליה שהיא לא באה לפה בתור 'האחות הקטנה של'. מדובר בסופרמיני מרשימה, עם הצהרה אופנתית מודרנית. הפעם היא לא פוחדת וגם מגיעה במידות גדולות יותר. אז...
לכתבה המלאה
הקטנה חזרה ובגדול הקטנה חזרה ובגדול
נסיעת מבחן ברנו טווינגו מצריכה שינוי בתפיסה- אם רוצים לנוע בזריזות ולחנות בחניות קטנות, צריך לקחת בחשבון שהמרחב הפנימי לא יהיה ענק. הגודל לא קובע? מתניעים.  הנעה ומפרט טכני נפח המנוע של רנו טווינגו...
לכתבה המלאה
נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה נעים להכיר- שברולט קרוז החדשה
על שברולט Cruze יש הרבה מה לומר, אבל בואו נודה שהדגם הזה יושב היטב כבר כמה שנים טובות במרחב קטגוריית המנהלים עם תג מחיר שפוי לחלוטין.     בשנת 2017 הקרוז הוא רכב אחר לחלוטין, החל מייצורו...
לכתבה המלאה